Ska bostadsrättshavaren eller föreningen stå för reparationen av ett ventilationsaggregat

Vi bor i friliggande bostadsrätt och har problem med ett ventilationsaggregat som stänger av sig.

Hur förhåller sig reglerna om lägenhetsinnehavarens ansvar i Bostadsrättslagen 7:12 2 st "Bostadsrättshavaren svarar inte för reparationer av ledningar för avlopp, värme, gas, elektricitet och vatten, om föreningen har försett lägenheten med ledningarna och dessa tjänar fler än en lägenhet. Detsamma gäller ventilationskanaler" till medlemmar i förening med friliggande hus? Ingår aggregatet i "ventilationskanaler" och innebär det att ett ventialtionsaggregat som gått sönder i ett hus ska repareras eller ersättas av lägenhetsinnehavaren? Ser fram emot svar och gärna hänvisningar till rättsfall och förarbeten.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inget uttryckligt svar på din fråga i vare sig rättsfall eller i förarbeten. Jag ska dock resonera lite kring vad som rimligen borde gälla.

För det första kan man konstatera att regeln i 7 kap. 12 § andra stycket kräver två saker. Det ena är att bostadsrättsföreningen ska ha installerat ventilationskanalen, det andra är att ventilationskanalen ska förse mer än en lägenhet med ventilation. Jag vet inte exakt vad innebörden av friliggande hus är i ert fall, men om ventilationsaggregatet endast förser en lägenhet med luft så skulle regeln inte vara tillämplig. Då skulle bostadsrättshavaren svara för reparationen.

Den andra frågan är om ett ventilationsaggregat kan anses omfattas av regeln trots att regeln endast nämner ventilationskanaler. För svaret på den frågan kan man titta på systematiken i bostadsrättslagens sjunde kapitel. Enligt 7 kap. 4 § svarar bostadsrättsföreningen för underhållet att lägenheten, huset och marken om inte bostadsrättshavaren ska svara enligt 12 §. Enligt 12 § svarar bostadsrättshavaren för sin lägenhet om inte stadgarna eller andra-femte styckena i paragrafen säger annat. Här ska nämnas att stadgarna inte får sträcka ut bostadsrättshavarens ansvar längre än vad som följer av bostadsrättslagen (SOU 2000:2 s. 147). Den principiella uppdelningen som lagen gör är alltså att lägenhetens inre är bostadsrättshavarens angelägenhet medan allting annat som inte endast angår den bostadsrättshavaren är föreningens ansvar.

Om en ventilationskanal försörjer flera lägenheter med ventilation och dess funktion är beroende av ett fungerande ventilationsaggregat så är detta en fråga som inte endast angår en bostadsrättshavare. I sådana lägen måste föreningen anses vara ansvarig för reparationen förutsatt att de övriga förutsättningarna i 7 kap. 12 § andra stycket är uppfyllda.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare