Ska barnets tillhörigheter ingå i en bodelning?

Jag och mitt barns pappa har valt att separera, vi har ett gemensamt barn tillsammans. Vi har levt i ett samboförhållande och har gemensam vårdnad om vårt 9 månader gamla barn vilken jag efter separationen är boendeförälder till. Vad gäller kring barnets tillhörigheter i samband med separationen och sedermera bodelning? Hur ska vi tänka och vad gäller med möbler/inredning i barnets rum eller köpt för vårt barns skull ex. Säng, skötbord mm. Barnets personliga tillhörigheter som leksaker, kläder och sådant som givits i gåva i samband med ex. födelse, högtider och dop?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i sambolagen (SamboL).

När ett samboförhållande upphör ska samboegendomen fördelas mellan samborna genom en bodelning om någon av samborna begär det (8 § SamboL). I samboegendomen ingår sambors gemensamma bostad och bohag som förvärvats för gemensam användning (3 § SamboL) och inte är enskild egendom (4 § SamboL). Med gemensamt bohag avses möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet (6 § SamboL). Bohag som används uteslutande för den ena sambons bruk eller huvudsakligen för fritidsändamål räknas inte som gemensamt bohag (7 § SamboL).

Vad gäller barns tillhörigheter ska sådant som barnet äger själv som t.ex. gåvor, saker barnet köpt själv för egna pengar och sådant som används enbart för personligt bruk inte ingå i bodelningen. När det gäller andra saker såsom möbler brukar det oftast bero barnets ålder om det kan anses att barnet äger sakerna. När det gäller småbarn äger ofta föräldrarna möblerna som finns i barnets rum och då ska möblerna ingå i bodelningen eftersom de utgör samboegendom.

Alltså beror det på om barnet eller föräldrarna anses äga sakerna. Eftersom ert barn är endast 9 månader kan ert barn inte anses äga möblerna/inredningen i dennes rum, utan det äger ni som föräldrar och det anses då vara samboegendom som ska ingå i bodelningen. Sådant som ert barn har fått i gåva eller använder för personligt bruk såsom leksaker och kläder, anses ägas av barnet själv och ska inte ingå i bodelningen.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Johanna AmbjörnRådgivare