FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/05/2018

Ska barnens egendom ingå i bodelningen?

Vad gäller barns egendom vid bodelning med anledning av skilsmässa. Det kan vara svårt att utröna vilken egendom som tillhör ett barn. Det kan avse en häst, segelbåt, fyrhjuling och även hus eller bil. Och enligt Utsökningsbalken kan till exempel ett barns egendom utmätas för en vårdnadshavares skulder. Undantas barns egendom vid bodelning?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid en bodelning är det bara makarnas egendom som ska delas lika, med undantag för eventuell enskild egendom. Egendom som ägs av makarnas barn ska alltså inte ingå i bodelningen. Precis som du skriver kan det dock vara svårt att avgöra vilken egendom som ägs av barnet. Det finns dock några generella utgångspunkter. (se 7 kap 1 och 2 §§, 9 kap 1 § och 10 kap 1 § äktenskapsbalken, du hittar den här)

Saker som barnet har köpt för egna pengar, fått i present eller använder enbart för personligt bruk anses ägas av barnet. Detta innebär exempelvis att barnets kläder och leksaker inte ska ingå i bodelningen. Möbler i barnets rum anses dock generellt ägas av föräldrarna, trots att det är barnen som använder dem. De ska alltså som utgångspunkt ingå i bodelningen. Vad gäller häst, båt, fyrhjuling, hus eller bil ska alltså sådan egendom ses som barnets egna om denne själv har betalat för den. Är egendomen köpt av föräldrarna och det inte utgör en present, beror på bedömningen bland annat på barnets ålder. Är barnet väldigt ungt kan det vara tveksamt om sådana saker kan anses ägas av barnet. Egendomen kommer då, precis som vid exemplet om möblerna, att anses tillhöra den ena föräldern eller båda.

Det finns alltså vissa utgångspunkter att använda vid bedömningen av om det är barnet eller föräldrarna som ska anses vara ägare. Blir slutsatsen att en viss egendom tillhör barnet ska denna inte ingå i bodelningen, utan barnet behåller den även i fortsättningen.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Om inte, är du varmt välkommen att kommentera här nedan, så ska jag försöka ge ytterligare svar, eller ta kontakt med vår juristbyrå här.

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare