Sexuellt umgänge med person mellan 15 och 18 år

Får en 15 årig tjej ha sex med en 40 årig man i sverige

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Regler om sexualbrott finns i 6 kap brottsbalken https://lagen.nu/1962:700 (BrB). I 6 kap 4 § BrB anges att den som har samlag eller utför en liknande handling mot en person som är under 15 år kan dömas för våldtäkt mot barn. Detta innebär att en person som är över 15 år är sexuellt myndig och kan ha sex med vem hen vill. Dock måste samtycke naturligtvis föreligga, annars aktualiseras andra våldtäktsbestämmelser i 6 kap BrB.

I 6 kap 4 § 2 st. BrB finns en skyddsbestämmelse för den som är över 15 år men under 18 år. Där anges det att man inte heller får ha samlag med en person i den åldern om man är förälder till barnet, vårdnadshavare eller har ett liknande förhållande till barnet som en svärförälder exempelvis. Om barnet har en beroendeställning till personen är det inte heller acceptabelt, som när man till exempel är lärare eller idrottstränare.

Rättsligt får alltså en 40-årig man ha sex med en 15-årig tjej så länge hon vill och man inte har en beroendeställning till barnet som kan utnyttjas.

Matilda HellströmRådgivare