Sexuellt ofredande vid blottning

Har en fråga om sexuellt ofredande. Om en person blottar sig för en annan person, men personen i fråga tar inte alls illa vid sig utan är helt obemärkt, är det ändå sexuellt ofredande? Och vad händer om en annan person råkar uppmärksamma blottaren (som blottaren inte märker) och tar illa vid sig och gör en anmälan, räknas denna person som målsägande då och har rätt till skadestånd? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Utifrån det första scenariot du beskriver skulle detta inte ses som sexuellt ofredande eftersom det krävs att den andre personen upplever ett obehag i och med handlingen. Om situationen är sådan att den som blottar har detta för uppsåt kan dock ansvar för sexuellt ofredande föreligga ändå.  jfr BrB 6:10, (https://lagen.nu/1962:700#A2).

I det andra fallet beror det lite på omständigheterna. Sexuellt ofredande är ett uppsåtsbrott vilket innebär att förövaren måste ha uppsåt att "skapa en obehagskänsla mot en annan person" i form av att exempelvis blotta sig. Om det sker av en olyckshändelse är det inte säkert att uppsåt föreligger och då kan man inte hållas ansvarig för sexuellt ofredande. Däremot om situationen är sådan att någon blottar sig rent allmänt torde det föreligga uppsåt, varpå ansvar för sexuellt ofredande kan komma i fråga.

Ifall förutsättningarna enligt ovanstående skulle vara uppfyllda för sexuellt ofredande blir då den som anmäler detta målsägande och det kan komma ifråga att förövaren blir ansvarig till att betala böter till denne.

mvh

Lawline RådgivareRådgivare