Sexuellt ofredande?

Är det sexuellt ofredande om:

- en pappa köper en sexleksak till sin 7-åriga dotter?

- en pappa uppmuntrar sin dotter att onanera inför honom och besökare i lägenheten? Vid ett tillfälle sa' pappan att det var "gulligt" och gav dottern "tummen upp".

- en pappa visar sin penis och leker med den inför dottern? Barnet är i beroendeställning och kanske inte vill/vågar eller visa/säga något om sina upplevelser? Om barnet skulle uppleva det som obehagligt hur ska hon kunna förmedla sina upplevelser?

- dotter och barn delar samma säng och dessutom sover nakna?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Sexuellt ofredande regleras i 6 kap. 10 § BrB och är subsidiärt till alla tidigare brott i kapitlet. Det innebär att om en handling dels är sexuellt ofredande och dels något av brotten i 6 kap. 1-9 §§ så ska gärningen alltså bedömas som det senare, och inte sexuellt ofredande.

För att ansvar för sexuellt ofredande ska kunna utdömas krävs att en vuxen person uppfattar att handlingen har en klar sexuell prägel. Att förmå dottern att onanera inför pappan och en besökare samt att pappan leker med sin penis framför dottern är tveklöst att se som sexuellt ofredande. Att enbart visa penisen kan mycket väl även det vara sexuellt ofredande, men det beror mer på omständigheterna kring blottningen. Exempelvis är det inte att se som sexuellt ofredande att bada bastu "normalt" med sin 7-åriga dotter. Med hänsyn till de övriga punkterna du frågar om är det dock sannolikt att även blottningen är att se som sexuellt ofredande.

Vad gäller sexleksaken kan konstateras att det i ljuset av övriga punkter torde vara att se som sexuellt ofredande, det är dock inte alls självklart då det krävs att handlandet typiskt sätt är ägnat att kränka personens sexuella integritet (2 st).

Avslutningsvis återstår den sista punkten, där står det "dotter och barn" men jag utgår från att det var tänkt att stå "pappa och barn". För att det ska vara sexuellt ofredande krävs något mer än att de bara sover i samma säng, visserligen är de nakna men om det varken har hänt något mer konkret eller implicit så är det svårt att se att det skulle utgöra ett sexuellt ofredande, särskilt med tanke på dotterns låga ålder. Situationen blir dock annorlunda om de ligger på ett väldigt intimt sätt.

Lawline RådgivareRådgivare