Separationsrätt vid konsignationsavtal

Vad talar för och emot separationsrätt vid konsignationsavtal?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till oss!

Inledningsvis vill jag göra dig uppmärksam på att det saknas lagstiftning som reglerar vilka verkningar ett konsignationsavtal har och vad ett sådant avtal skall innehålla.

Syftet med att upprätta ett konsignationsavtal är helt enkelt att man vill skydda parten X om parten Y hamnar på obestånd efter det att X levererat varor men innan Y hunnit erlägga betalning. X deponerar varor hos Y som har rätt att själv köpa varorna, oftast i samband med att Y säljer varorna vidare. Viktigt att notera är att Y alltså säljer varorna för egen räkning innan betalning erlagts.

Deponenten(konsignaten) anses ha separationsrätt i depositariens (konsignatariens) konkurs om konsignitarien är skyldig att erlägga betalning innan han förfogar över godset. Alternativt att denne i varje särskilt fall behöver begära tillåtelse att förfoga över godset(under förutsättning att godset inte är betalt). Vidare krävs för separationsrätt att de levererade varorna till en sådan grad är specialiserade att de kan identifieras. Separationsrätten kan gå förlorad om varorna sammanblandats med andra liknande varor med så att de inte längre kan urskiljas. Vid dessa situationer uppstår istället en oprioriterad fordran mot Y(om vi utgår ifrån de beteckningar jag använt mig av ovan).

Svaret på din fråga är alltså att det verkligen är en stor fördel för X att ha separationsrätt till varorna. Detta medför att om Y hamnar på obestånd, så riskerar inte X:s varor att dras in i en eventuell konkurs. För X är det absolut inte fördelaktigt att Y vill ha separationsrätt med tanke att Y, om obestånd aktualiseras, vill kunna tillgodoräkna sig så mycket varor som möjligt och på sätt betala av de skulder som finns. Svaret tenderar alltså att skilja sig åt beroende på vilken synvinkel man betraktar det ifrån.

Om Du har några funderingar är Du välkommen att höra av dig till mig. Jag nås bäst via email: Sabic92@me.com.

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare