Separationsrätt i fullmaktsförhållanden

Hej Jag undrar över förutsättningarna för att en fullmaktsgivare har separationsrätt i egendom som fullmäktige har köpt i fullmaktsgivarens namn. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid konkurs eller utmätning kan det bli fråga om att vissa borgenärer har separationsrätt i egendom som tillhör den som är föremål för konkursen eller utmätningen, eller tillgångar som kan återvinnas, se konkurslagen 3 kap. 3 § och utsökningsbalken 4 kap. 17 §. Sådan egendom som förvisso är i den personens besittning men som ägs av någon annan ska således inte ingå i konkursen eller utmätningen. Det är alltså inte fråga om separationsrätt i det fall en fullmäktig har införskaffat en vara på uppdrag åt fullmaktsgivaren. Det är istället fråga om att bevisa att egendomen tillhör fullmaktsgivaren. Notera att det enligt utsökningsbalken 4 kap. 18 § råder en presumtion att den som besitter egendomen också innehar äganderätten för denna. Bevisning för att bryta presumtionen förs lämpligen genom att uppvisa fullmakten.

MVH

Lawline RådgivareRådgivare