Semesterersättning för timanställd

vad har ja för rätt ang semester ersättning om ja är tim anställd

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst måste nämnas att hur rätten till semesterersättningen ser ut och hur den ska beräknas ofta bestäms genom kollektivavtal. Så om du omfattas av kollektivavtal måste du läsa i det vad som gäller.

När det saknas kollektivavtal beräknas semesterersättning enligt semesterlagen.

Semesterersättning är den ersättning du får för de semesterdagar du tjänat in men inte tagit ut när anställningen avslutas, 28 § semesterlagen.

Semesterersättning kan beräknas, likt semesterlönen, enligt två olika regler, sammalöneregeln och procentregeln.

Du har självklart rätt till semesterersättning som timanställd. För timanställda räknas semesterersättningen ut genom procentregeln, 16 b § semesterlagen. Enligt procentregeln är semesterersättningen 12 % av den sammanlagda lönen, såväl fast som rörlig lön, som betalats ut under föregående intjänandeår. Om du tar den summan delat med 25 får du summan som ska betalas ut per betald semesterdag som du har tjänat in.

Semesterersättningen ska betalas ut senast en månad efter att anställningen avslutas enligt 30 § första stycket semesterlagen. Om det inte går att beräkna semesterersättning inom en månad efter anställningens upphörande, ska den betalas ut inom en vecka efter det att hindret mot att beräkna ersättningen upphörde, 30 § andra stycket semesterlagen.

Hoppas att du fick svar på din fråga och ställ gärna följdfrågor om det är något mer du undrar över!

Gustaf ÅleskogRådgivare