Semesterersättning

Mitt problem, är att jag inte fått semesterersättning för 2014-2015-2016-2017 samt 8 månader 2018.

Jag har heller inte tagit ut någon semester under dessa åren (av lojalitet mot företaget, som för övrigt

inte har kollektivavtal).

Hur skall jag gå tillväga för att få ut min rättmätiga semesterersättning?

MVH

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Din fråga är arbetsrättslig och oavsett om du är med i någon arbetstagarorganisation har du enligt semesterlagen rätt att gå ut semestersättning.

Semesterlagen reglerar minimibestämmelser, vilket innebär att din arbetsgivare och eventuellt fackförbund, kan komma överens om andra villkor som är mer gynnande för dig. Om din arbetsgivare tecknat ett avtal med ett fackförbund, kan din semester och semesterlön/ersättning se annorlunda ut än det jag beskriver nedan. Då du inte nämner att du inte har kollektivavtal utgår jag i mitt svar helt från semesterlagen.

Det är även bra att känna till att med semesterår avses tiden från och med den 1 april ett år till och med den 31 mars påföljande år. Motsvarande tid närmast före ett semesterår kallas intjänandeår.

Varje arbetstagare har rätt till att ta ut semester. Att ta ut semester är en av tre semesterförmåner (1 § semesterlagen). De andra förmånerna är semesterlön och semesterersättning. En arbetstagare har rätt till tjugofem semesterdagar varje semesterår. Om anställningen påbörjas efter den 31 augusti under semesteråret, har arbetstagaren rätt till endast fem semesterdagar enligt 4 § semesterlagen.

Om du har en timanställning är din lön timbaserad, då ska din semesterlön beräknas enligt en s.k."procentregel", som innebär att din semesterlön är 12 % av det du tjänat under intjänandeåret (16 b § Semesterlagen). Semesterlönen som beräknas utifrån procentregeln brukar generellt kallas för semesterersättning. I annat fall kan den beräknas enligt 16 a § semesterlagen. Semesterlön enligt den s.k. "sammalöneregeln" är den vid semestertillfället aktuella vecko- eller månadslönen, eventuella fasta lönetillägg samt ett semestertillägg. Semestertillägget för varje betald semesterdag är för veckoavlönade arbetstagare 1,82 procent av veckolönen och för månadsavlönade arbetstagare 0,43 procent av månadslönen. Har arbetstagaren fasta lönetillägg ska vecko- respektive månadslönen ökas med dessa tillägg före beräkningen av semestertillägget. Har arbetstagaren även rörliga lönedelar är semesterlönen för dessa lönedelar tolv procent av arbetstagarens sammanlagda förfallna rörliga lön under semesteråret.

Din arbetsgivare kan genom anställningsavtalet bestämma när din semesterlön/semesterersättning ska utbetalas. Du bör därför granska ditt anställningsavtal för att se när semesterlön ska utbetalas varje år. Semesterlönen/semesterersättningen ska utbetalas vid semestern (semesterlön), årligen eller i samband med lönen varje månad (semesterersättning) (26 § semesterlagen). Om den utbetalas med lönen varje månad, ska det tydligt framgå i lönespecifikationen vilken summa som avser semesterersättning. Semesterersättning ska betalas ut till arbetstagaren utan oskäligt dröjsmål och senast en månad efter anställningens upphörande enligt 30 § semesterlagen.

Arbetsgivare som bryter mot semesterlagen ska till arbetstagaren utge, förutom den semesterlön eller semesterersättning vartill arbetstagaren kan vara berättigad, ersättning för uppkommen skada. Vid bedömande om och i vad mån skada har uppstått ska hänsyn tagas även till arbetstagarens intresse av att erhålla semesterledighet och till övriga omständigheter av annan än rent ekonomisk betydelse. Om det med hänsyn till skadans storlek eller andra omständigheter är skäligt, kan skadeståndet nedsättas eller helt bortfalla enligt 32 § semesterlagen. Det finns även en preskriptionstid att beakta efter som det anges i 33 § att en arbetstagare som vill begära semesterlön, semesterersättning eller skadestånd enligt semesterlagen ska väcka talan inom två år från utgången av det semesterår då arbetstagaren enligt lagen skulle ha fått den förmån som begäran gäller. Försummar arbetstagaren det, är rätten till talan förlorad

Du bör först räkna ihop hur mycket semesterlön du har rätt till, därefter kan du rikta ett skriftligt betalningskrav mot din arbetsgivare med ett datum då du vill ha betalt, om arbetsgivaren inte betalar kan du vända dig till kronofogdemyndigheten och ansöka om betalningsföreläggande. Ett alternativ är att stämma arbetsgivaren för brott mot semesterlagen och samtidigt utkräva både skadestånd och semesterersättning. Om du vill stämma arbetsgivaren ska du skicka in en stämningsansökan till tingsrätten, i detta läge rekommenderar jag att du anlitar en jurist.

Om du har någon fråga angående mitt svar eller vill anlita en av Lawlines Jurister, är du välkommen att mejla mig, jessica.konduk@lawline.se

Vänligen,

Jessica KondukRådgivare