Semester förläggning

Hej!

Jag har just nu ett vikariat som ska vara fram till sista januari 2019. Enligt vad jag kan se på arbetsplatsen HR-fönster har jag rätt till 14 dagars betald semester under denna period. Troligtvis kommer jag inte att behöva ta ut detta som en hel vecka utan snarare enstaka dagar. Därför undrar jag om man kan ta ut semesterdagar som enstaka dagar? Alltså om jag kan ta ut en dag flera veckor i sträck eller liknande? Tack så mycket!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag förstår dig rätt så undrar du om det finns några regler kring hur du får ta ut dina semesterdagar.

Regler kring semester hittas i Semesterlagen (SemL). Se lagen här. Hur din semester som du har rätt till ska förläggas regleras i 10-11§ SemL. I första hand är ifall det står något i avtalet om hur semesterdagarna får tas ut, annars får du tala med din arbetsgivare och komma överens om hur semestern ska tas ut. I 11§ SemL står det dock att det är arbetsgivaren som i slutändan bestämmer ifall en överenskommelse inte kan nås.

Mitt tips till dig är alltså att tala med din arbetsgivare och komma överens om hur din semester ska förläggas.

Lycka till!

Vänligen,

Richard FiskesundRådgivare