Särskild förvaltning av egendom genom testamente

Jag har barn som är minderårigt och jag inte lever ihop med mamman. Hur skall jag då vid händelse av min död vara säker på att barnet får min egendom. Jag vill inte att mamman skall kunna komma i åtnjutande av arvet. Kan jag skriva ett testamente där ex. en syster till mig åtar sig att vara god man och förvaltar arvet tills barnet är myndigt

Räcker det att detta testamente bevittnas av två olika personer och jag förvarar det i händelse av min död eller måste det in till skattemyndigheter eller domstol?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett barn under 18 år får inte själv förvalta sin egendom (9 kap. 1 § föräldrabalken) utan deras egendom förvaltas då istället av förmyndare, vilket normalt är barnets vårdnadshavare (10 kap. 2 § föräldrabalken). Om den ena föräldern dör, tar normalt den andra föräldern över som ensam förmyndare av barnets egendom (6 kap. 9 § föräldrabalken, jfr även 13 kap. 22 § föräldrabalken). Förmyndaren har dock inte möjlighet att råda över sådan egendom som barnet fått genom t.ex. ett testamente med ett villkor om att egendomen ska stå under särskild förvaltning hos någon annan än förmyndaren (12 kap. 1 § andra stycket föräldrabalken). Detta innebär alltså att du i testamentet kan föreskriva att du vill att egendomen som ditt barn ska få ska stå under särskild förvaltning genom att du helt enkelt anger vem som ska förvalta egendomen. I testamentet bör du även ange under vilka villkor som egendomen ska förvaltas samt de villkor som förvaltaren ska förhålla sig till. Förvaltaren får inte disponera övre arvet på ett sätt som strider mot ditt förordnande. I testamentet bör även anges när förvaltningen ska upphöra - när det gäller särskild förvaltning upphör förvaltningen nämligen inte automatiskt när barnet bli myndig.

Formkraven för ett testamente är att det ska upprättas skriftligen och bevittnas av två personer (10 kap. 1 § ärvdabalken). Ett testamente behöver inte registreras på något sätt för att vara giltigt utan ett testamente är giltigt när formkraven är uppfyllda. Ett testamente bör dock förvaras på ett säkert ställe, t.ex. i ett bankfack. Det finns även företag som åtar sig att förvara testamenten.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Rebecca LundmarkRådgivare