Särboende vid skilsmässa

Hej två personer gifter sig och fortsätter att bo i skilda lägenheter som innan dom gifte sig och vill nu skiljas va händer med deras tillhörigheter ? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta vad som händer med er egendom vid en eventuell skilsmässa efter ett föregående särboskap. Svaret på frågan återfinns i äktenskapsbalken (ÄktB).

Det ska inledningsvis framhållas att ett särboskap påverkar den betänketid som kan föregå skilsmässa. Enligt 5 kap. 1 § ÄktB så ska en betänketid på sex månader föregå skilsmässa om det finns hemmaboende barn under 16 år eller om makarna begär det. Detta gäller också om det enbart är en av makarna som vill upplösa äktenskapet (5 kap. 2 § ÄktB). Om makarna däremot lever isär under minst två år och kan styrka detta med utdrag ur folkbokföringen har de rätt till skilsmässa utan betänketid (5 kap. 4 § ÄktB).

Vad gäller fördelningen av er gemensamma egendom så gör ett särboskap inte någon skillnad. Vid en eventuellt skilsmässa ska en bodelning ske (9 kap. 1 § ÄktB) och i den ska ert giftorättsgods ingå (10 kap. 1 § ÄktB). Med giftorättsgods menas all egendom som inte är enskild (7 kap. 1 § ÄktB).
Om ni önskar att fördela er egendom på ett annat sätt föreslår jag att ni skriver ett äktenskapsförord där ni kan avgöra om er egendom ska vara enskild och därmed inte ingå i en eventuell skilsmässa. Ett äktenskapsförord ska upprättas skriftligt och undertecknas av er båda, och sedan registreras hos Skatteverket (7 kap. 3 § ÄktB).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Aksinja RönnlundRådgivare