FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt03/09/2018

Samtycke vid fastighetsöverlåtelse av dödsbo

<p>&lt;p&gt;Krävs samtycke av dödsbodelägares make när ett dödsbo säljer fast egendom?&lt;/p&gt;</p>

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Lagfart

För att ett dödsbo ska kunna överlåta fast egendom till någon annan krävs först och främst att dödsboet ansöker om lagfart och får denna beviljad. En ansökan om lagfart som skickas in till lantmäterimyndigheten ska förutom själva ansökan om lagfart även innehålla en kopia av bouppteckningen som ska vara registrerad hos skatteverket.

När lagfart är beviljad

När lagfarten är beviljad kan dödsboet överlåta fastigheten. Det är då viktigt att det är dödsboet skrivs in som överlåtaren. Sedan ska samtliga dödsbodelägare skriva under köpehandlingen. Dödsbodelägarnas makar behöver inte samtycka till överlåtelsen.

Jag hoppas att du med detta fått svar på din fråga. Om du skulle ha ytterligare funderingar om detta rekommenderar jag att du vänder dig till lantmäterimyndigheten med dessa. Du är även varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Claudio van der TouwRådgivare