FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/02/2018

Sambos rätt till gemensam lägenhet

hej ,

jag ar i ett samboforhallande och da kopte jag en lagenhet. jag tod sjalv lanet da min sambo inte kunde. vi har bott tillsammans i 3 ar. har han ratt till halva bostaden

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar om din sambo har rätt till halva bostaden om ni skulle separera.

Det krävs inte för att bostaden ni ska bo i ska anses som samboegendom att den ägs gemensamt. En gemensam bostad kan ägas av den ena sambon eller av båda med samäganderätt, vilken kan vara öppen eller dold. Det verkar som att du och din sambo har avtalat om att samäga lägenheten. Men då kan det istället föreligga dold samäganderätt, trots att du var den som köpte lägenheten.

För att din sambo ska ha dold samäganderätt i lägenheten ska dessa kriterier vara uppfyllda:

1 En make/sambo köpt egendomen i sitt namn men med syfte att egendomen skall användas av parterna gemensamt.

2. Den andra maken/sambon möjliggjort eller åtminstone underlättat förvärvet genom ekonomiskt tillskott, d.v.s. att båda gjort viss ekonomisk insats.

3 Uttrycklig eller tyst överenskommelse mellan parterna vid förvärvet att egendomen skulle ägas gemensamt.

Är dessa kriterier uppfyllda så har din sambo rätt till hälften av lägenheten vid en eventuell bodelning.

Om du skulle vilja ha ytterligare hjälp av en jurist som kan hjälpa dig mer praktiskt vidare med detta kan du höra av dig till mig på sanna.wetterin@lawline.se så återkommer jag med information om konsultation med vår juristbyrå.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Sanna Wetterin

Sanna WetterinRådgivare