Sambos rätt till den gemensamma bostaden vi separation

Hej

Jag o min sambo köpte ett hus o bodde där i 3 år sen delar vi oss o flyttar isär jag Bode kvar i huset o min sambo tog en lägenhet. Men hon Stog kvar på huset jag löste inte ur henne eftersom vi inte kom överens om hur mycket hon skulle ha. Efter ett halv år flyttar hon tillbaka till huset för vi skulle försöka igen. Men efter 3 veckor så ska vi separera igen. Nu vill hon att jag ska lämna huset o hon ska bo kvar. Vad gäller där?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar det som att du och din sambo är samägare eftersom du skriver att ni köpte huset och därför utgår jag ifrån att huset är samägt.

Ett samboförhållandes upphörande

När ett samboförhållande upphör av annan anledning än att samborna gifter sig ska samboegendom fördelas genom bodelning om någon av samborna begär det (8 § första stycket sambolagen). Vid bodelning ska sambornas andelar i samboegendomen (3 § sambolagen) beräknas (12 § sambolagen).

Bodelning enligt sambolagen

Om ni är samägare är huvudregeln att ni äger hälften var (1 § Samäganderättslagen). Det innebär att om din sambo begär bodelning så ska hälften av bostadens värde tas upp på din sida och hälften av värdet ska tas upp på hennes sida. Samma sak gäller för dvs möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet (6 § sambolagen). Om det är du som har köpt viss egendom som utgör bohag tas denna upp på din sida och om det är din sambo som köpt den tas den upp på hennes sida. Egendom som införskaffats under tiden ni varit sambos presumeras vara samägd. Viktigt är dock att presumtionen är brytbar dvs bara för att egendom köpts in när ni var sambos behöver den inte vara samägd om omständigheterna ger annat för handen (NJA 2013 s 242). Föreligger samägande avseende bohag tas det upp med hälften var precis som bostaden. När sambornas andelar beräknats och eventuella skulder har räknats av enligt 13 § sambolagen ska samboegendomen delas lika (14 § sambolagen).

Spelar det någon roll att en sambo flyttat ut och sedan flyttat tillbaka

Enligt 8 § 2 stycket sambolagen ska en begäran om bodelning framställas senast ett år från det att samboförhållandet upphörde. I ert fall skriver du att din sambo flyttat tillbaka efter ett halvår dvs inom ettårsfristen och har därmed fortfarande rätt att begära bodelning.

Vem har bäst rätt till bostaden

När andelarna har beräknats ska egendomen fördelas på lotter. Den sambo som bäst behöver bostaden har, om bostaden inte helt tillhör den andre, rätt att få den på sin lott (16 § sambolagen). I detta fall verkar det, med hänsyn till att din sambo tidigare inte verkar ha haft några svårigheter att hitta en bostad, som om du är i störst behov av bostaden. Men det beror helt på omständigheterna om en av er har barn kommer den personen med största sannolikhet anses ha störst behov av bostaden. En annan förutsättning för att få överta bostaden är att det med hänsyn till omständigheterna är skäligt. Som jag uppfattar er situation vore det, särskilt som ni verkar ha haft ett muntligt avtal om att du skulle få överta bostaden, inte skäligt om din sambo skulle tvinga dig att flytta.

Hoppas att du känner att du fått svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare