Sambos rätt till bostad

Är sambo, flyttat till en man så har ett eget hus. Han har inga barn. Jag har en vuxen dotter. Han har en bror och två brorsbarn. Sambolagen, har ju inte mycket skydd. Har bott där i över ett år, hela tiden tänkt att vi måste skriva något. Men vet inte hur vi skall göra. Jag har hittills inte betalat något hyra. Men betalt andra saker, som våra semesterresor, och mycket mera till hemmet.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt 3 § sambolag (2003:376) (sambolag) är samboegendom bostad och bohag samborna anskaffat för gemensamt bruk. Det är endast samboegendom som fördelas vid en eventuell bodelning med anledning av samboförhållandets upphörande, 12 § sambolag. Jag tolkar det som att din sambo köpte huset för eget bruk (innan erat samboförhållande påbörjades) och att huset därför inte kommer att ingå i en bodelning.

Det finns dock undantag då en sambo kan få ta över bostad som den andra sambon införskaffat. För att det ska vara aktuellt krävs det att den ena sambon är i mycket större behov av boendet, exempelvis om hen har ett litet barn. Boendet måste boendet utgöra en hyresrätt eller bostadsrätt för att ett övertagande ska vara aktuellt, 22 § sambolag.

Precis som du skriver erbjuder inte sambolagen något speciellt skydd i dessa situationer. Även om du betalat resor, mat och andra löpande kostnader kommer inte detta innebära att du får bättre rätt till huset.

Om samborna själva vill bestämma hur deras egendom ska fördelas vid förhållandets upphörande kan de upprätta ett samboavtal, 9 § sambolag. Ett sådant avtal ska upprättas i skriftlig form och undertecknas av samborna.

Jag har tyvärr inte möjlighet att hjälpa dig att upprätta ett samboavtal under gratistjänsten eftersom att jag behöver mer information för att kunna upprätta ett avtal anpassat efter dig och din sambo. Om du vill ha hjälp att upprätta ett avtal kan du vända dig till Lawlines jurister så hjälper de dig med detta.

Jag hoppas att informationen var till nytta!

Vänligen,

Malin BrännströmRådgivare