Sambos övertagande av gemensam bostad vid separation

Min sambo och jag ska separeras. Vi äger ett hus gemensamt 1/2 andel . Min sambo vill bo kvar i huset. Vilka är fördelarna och nackdelarna med att överlämna huset (lånet, som är delvis amorterat). och var börjar man med det ?

Tacksam för hjälp i förhand

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om din sambo ska få ta över bostaden får ske mot avräkning på hans eller hennes lott. En förutsättning för detta är att din sambo tar över de lån som är kopplade till bostaden (16 § sambolagen). Din sambo ska därefter ersätta dig genom annan egendom eller pengar (17 § sambolagen). Du har alltså rätt till halva värdet av bostaden efter att lånen räknats av. Rent ekonomiskt är det på grund av detta jämlikt mellan dig och din sambo.

För att föra över äganderätten på din sambo bör hon eller han få till en ändring i lagfarten vilket du kan läsa mer om här. Ni bör även kontakta banken som är borgenär för lånet på bostaden för att skriva över lånet i sin helhet på din sambo.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexander Ekegård BallinRådgivare