FrågaFAMILJERÄTTBodelning16/02/2018

Sambons rätt till egendom efter separation

Min kille gjorde slut efter 4,5år och vi bodde i samma lägenhet i 1,5år. Hyresrätt som båda står på. Jag har fast jobb,ingen familj som jag kan bo hos,medans han har ingen fast jobb men föräldrar som bor bokstavligen 200m bort med två tömma lediga rum. Men han vägrar flytta. Ville säga också att 95% saker som finns i lgh har jag köpt och har kvitto på. Har kämpat jätte mycket för att jag göra detta lgh till ett hem och tycker inte att det är okej att få bara behålla det. Han är också mycket yngre än mig (9år) och är fortfarande väldigt beroende av sina föräldrar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa en fråga till Lawline!

Bodelning mellan sambor

I en bodelning mellan sambor ingår endast gemensam bostad och gemensamt bohag som har förvärvats för gemensam användning, 3 § Sambolag (2003:376), SamboL se https://lagen.nu/2003:376. Det spelar ingen roll vem som har förvärvat egendomen, alltså vem som har betalat för den om egendomen har köpts för gemensamt bruk, 5 § SamboL. Längden på samboförhållandet kan spela roll, den som påstår att ett förhållande inte förelegat har bevisbördan för detta. Det finns ett fall från Högsta Domstolen med ett par som bott ihop i 11 veckor, vilket ansågs varar att bo stadigvarande tillsammans i en inte alltför kort period enligt sambolagens mening, se RH 2005:34. Vidare ser rätten till andra ekonomiska aspekter, såsom att ni båda har stått på hyresrätten.

Begär du bodelning är din sambo skyldig att medverka till det, annars kan du hos en tingsrätt ansöka om att en bodelningsförrättare ska utses av tingsrätten, 26 § SamboL. Fördelen med e bodelningsförrättare är att hen kommer att se till att bodelningen blir gjord korrekt och kan även tvångsbodela om ni inte alls kommer överens.

Bodelningen kan ske när som helst efter att samborna har separerat, om en begäran om bodelning har framställts senast ett år efter det att samboförhållandet upphörde, 8 § SamboL. Exakt hur det ska gå till står inte i lagen men det krävs att den ena sambon ska underrätta den andra för att kravet ska ha framställts, detta kan göras både muntligen och skriftligen. Vid tvist om huruvida framställan har skett så är det sambon som begärt bodelningen som ska bevisa att det har skett. Att rekommendera är att begäran om bodelning görs genom att skicka ett rekommenderat brev med mottagarbevis för att säkerställa att det i ett senare skede går att bevisa att framställan om bodelning är gjord.

Samboegendom

Samboegedomen är er gemensamma bostad och bohag, 1 och 5-6 §§ ,SamboL. I det gemensamma bohaget ingår möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet, 6 § SamboL. Det som inte ingår i samboegendomen är egendom som:

1) är frånskild genom samboavtal,

2) gåva som har mottagits med villkoret att den ska utgöra enskild egendom,

3) arv som mottagits med villkoret att det ska vara mottagarens enskilda,

4) egendom som mottagits som förmånsförordnande vid liv-, olycksfalls- och sjukförsäkring, eller genom pensionssparande.

Samma sak gäller för egendom som har trätt istället för enskild egendom, alltså om ni t.ex. har sålt en klocka som någon av er ärvt med villkoret att den skulle vara enskild egendom, och sedan köpt ett halsband för pengarna. Då blir halsbandet enskild egendom till den personen som ärvt klockan, jmfr 7 kap 2 § Äktenskapsbalk (1987:230), ÄktB, se https://lagen.nu/1987:230.

Annan egendom som går utöver vad som nämnts ovan, som t.ex. båtar, bilar, banktillgodohavanden, värdepapper och försäkringar, berörs inte av sambolagens regler och ingår således inte heller i samboegendomen, inte heller sambors egendom som huvudsakligen används för fritidsändamål. Likaså gäller egendom som en sambo har köpt innan samboförhållandet (om den inte köpts inför eller till förhållandet).

Jämkning

Om det med hänsyn till samboförhållandets längd, de ekonomiska förhållandena och omständigheterna i övrigt anses vara oskäligt att göra en likadelning av samboegendomen kan sambo (du i det här fallet) begära jämkning av bodelningen, 15 § SamboL. Det här innebär att rätten gör en bedömning av situationen och beslutar om huruvida du ska få behålla mer eller om en likadelning ska göras.

I sådana här fall är det viktigt att avväga om det är värt kostnaderna i rätten.

Samboavtal

Under samboförhållandet kan ni träffa ett så kallat samboavtal, i vilket ni kommer överens hur er egendom ska fördelas vid en kommande bodelning på grund av att samboskapet har avslutats, 9 § SamboL. Jag antar dock att ni inte har upprättat ett liknande avtal eftersom du inte nämnt något om det i din fråga.

Sammanfattningsvis

Sammanfattningsvis har din sambo inte rätt till att ni ska dela på allt. Alla saker som du har köpt till förhållandet och då betalat, ingår i det gemensamma bohaget om det är inhandlat för gemensamt bruk till det gemensamma hemmet. Som du ser är inte det viktigaste vem som har betalat för sakerna utan om sakerna har införskaffats för det gemensamma hemmet. Dock fins möjligheten att jämka en bodelning, genom vilken du kan få behålla mer av egendomen eftersom det anses vara oskäligt att göra en likadelning.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare