FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt10/04/2018

Sambon vill inte sälja stugan

Jag och mitt ex har en stuga tillsammans, vår tanke var medan vi levde ihop att ev hyra ut den efter viss renovering som inte blivit fullföljd. Exet har grannfstigheten och bor i den idag, som är hans egen. Jag vil inte längre ha stugan ihop med honom och skulle vilja lösa ut honom. Vilka lösningar finns det då jag tror att han vill ha det som det är idag? Vi gick isär i somras.

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

När sambos eller gifta par går isär har var och en av dem rätt att påkalla en bodelning, om ni var sambos så har tiden för att påkalla en bodelning gått ut för er i och med att ni gick isär i somras. Om ni var gifta har du fortfarande rätt att påkalla en bodelning.

Du kan erbjuda honom att köpa stugan av dig, och förhandla fram ett pris som ni tycker är skäligt. Om ni inte kommer överens får du använda dig av lagen om samäganderätt och då kan du påkalla en tvångsförsäljning av fastigheten på offentlig auktion (Lagen om samäganderätt 6 §). I så fall måste du och ditt ex gemensamt stå för de kostnader som auktionen innebär. Du kan alltså ta dig ur ditt samägandeskap, med det enklaste är om du kan komma överens med ditt ex om en försäljning som passar er.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare