Sambon vägrar tillträde till lägenheten

Hej

Har varit sambo (ej sambo avtal) i nästan tre år och de sista åren har vi båda stått på hyreskontraktet. Nu skall vi gå isär, jag har fått en annan lägenhet fom 2/1-18.

Nu vill sambon kasta ut mig, vägra mig tillträde till bostaden fram tills dess jag får min lägenhet. Mina saker finns kvar, och blir en slags gisslan i detta, visst har jag laglig rätt att bo kvar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din sambo har inte rätt att vägra dig tillträde till bostaden. Nu vet jag inte med vilka medel din sambo vägrar dig tillträde, om det rör sig om skrik och bråk som gör det i praktiken omöjligt för dig att bo där finns det tyvärr inte så mycket som lagen kan göra. Men om han eller hon till exempel byter lås på lägenheten kan det komma att ses som egenmäktigt förfarande, du kan då ta kontakt med polisen.

Hoppas att det löser sig för dig!

Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Anna RunelövRådgivare