Sambolagen och folkbokföring

Hej,

Jag bor hos min mamma som äger sin bostadsrätt. Min pojkvän bor även med mig/oss och han skulle vilja att hans post kommer hem till den lgh där jag och min mamma bor så han slipper åka hem till sina föräldrar för att hämta sin post. Detta skulle underlätta för honom då hans föräldrar bor en bra bit utanför Stockholms innerstad. Jag undrar dock om han bara kan folkbokföra sig så där på min mammas adress utan att inkräkta på hennes enskilda egendom och sen ha rätt till lgh och en del av bohaget när han och jag skulle göra slut? Vilka jurdiska nackdelar kan min mamma uppleva när ngn annan folkbokför sig på hennes adress?

Bör hon och min pojkvän skriva ett avtal som avtalat bort hans rätt till lgh eller kommer det inte ens på frågan om inte det är hans och min gemensamma bostad och bohag?

Lawline svarar

Hej och varmt välkommen till Lawline.

Jag antar att du syftar till reglerna om sambos. Ifall din pojkvän flyttar in i din och din mammas lägenhet så skulle du och din pojkvän enligt definitionen i sambolagen bli sambos. Eftersom ni redan bor ihop verkar ni redan vara sambos.

1 § Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll.

Att man blir sambos innebär att ifall ni gör slut så ska en bodelning er emellan företas ifall någon av er påkallar det. En bodelning innebär att all er samboegendom skall delas lika er emellan. Detta kan ni avtala bort genom ett samboavtal men ifall ni inte gör det så utgör samboegendomen av all er gemensamma bostad och bohag. Eftersom det är din mor som verkar äga lägenheten samt bohaget i det så torde detta inte vålla några problem för varken din mor eller din pojkvän. Ifall du äger något bohag så kan det eventuellt bli föremåln för bodelning.

Folkbokföringen fungerar endast som ett bevis på vart din pojkvän stadigvarande bor. Det innebär inte att din pojkvän och din mor blir sambos

Din fråga verkar beröra endast din mors egendom och eftersom din mor och din pojkvän aldrig är att betrakta som sambos kommer din pojkvän inte ha rätt till din mors egendom. Har du ytterligare frågor angående din egna egendom och sambolagen är du varmt välkommen att ställa en ny fråga eller boka tid med en av våra jurister.

Jag hoppas att jag har givit dig svar på din fråga.

Mvh,

Oskar Paladini SöderbergRådgivare