Samboförhållandes upplösande - bäst rätt till lägenhet

Min sambo och jag hyr en lgh tillsammans men jag står endast för kontraktet och vi ska nu separera efter 1 år tillsammans. Vem har rätt till lghnr?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gällande samboende så är det sambolagen(SamboL) som är relevant lagrum.

Först och främst kan det klargöras att det endast är bostad och bohag som anskaffats för gemensam användning som kan utgöra samboegendom, 3 § SamboL. Med det menas att om ni skaffat hyreslägenheten under tiden för samboförhållandet så ingår den också i samboegendomen. Det innebär att vid samboförhållandets upplösande så har ni båda lika rätt till lägenheten, även om den står i ditt namn, 5 § 3 p. SamboL.

Vid ett samboförhållandes upplösande kan vardera av samborna begära bodelning enligt 8 § SamboL. Det betyder att samboegendom kommer delas på lotter där lägenheten kommer ingå. När det gäller vem som ska få lägenheten är det omöjligt för mig att svara på, då det enligt 16 § 2 st. SamboL uttrycks att den som bäst behöver den har rätt till den, mot avräkning på sin lott. Eftersom en hyresrätt inte har något faktiskt värde så kommer det vid ett sådant fall inte bli tal om någon avräkning. Men värt att nämna är att bodelning inte är något krav, utan kan avtalas bort enligt 9 § SamboL.

Även om du skulle ha anskaffat lägenheten innan samboförhållandet så kan det ändock innebära att du måste frånhända dig lägenheten till din sambo, 22 § SamboL. Detta förutsätter dock synnerliga skäl om det är så att ni inte har gemensamt/ma barn, vilket är ett högt ställt rekvisit.

Sammanfattningsvis går det inte att ge dig ett klart svar då jag inte vet omständigheterna. Är det så att lägenheten införskaffats för gemensamt bruk så har du ingen bättre rätt än den andra. Bodde du däremot i lägenheten innan torde du ha störst möjlighet att få bo kvar, även om det finns en specialregel i 22 § SamboL. Ni oavsett avtala sinsemellan och förhoppningsvis komma fram till en lösning där!

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Martin RosénRådgivare