Samboegendom och samboavtal

Hej! Jag har köpt ett radhus och står 100% på kontraktet och har lagt 18% i insats. Om jag blir sambo i detta radhus måste jag då skriva ett avtal med avsteg från sambolagen för att min investering på själva husköpet och ägandeskapet inte skall delas på vid en eventuell separation?

(Förstår att allt vi köper gemensamt till hemmet skall delas lika)

Tack för snabbt svar

//J

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den här sortens frågor regleras i sambolagen.

Bodelning:

När ett samboförhållande upphör av annat skäl än att samborna ingår äktenskap med varandra ska, på begäran av någon av samborna, samboegendomen fördelas mellan dem genom bodelning, 8 § sambolagen.

Samboavtal:

Sambor eller blivande sambor får avtala om att bodelning inte ska ske eller att viss egendom inte ska ingå i bodelningen. Genom ett nytt avtal får de ändra vad som tidigare överenskommits, 9 § första stycket sambolagen.

Avtalet ska upprättas skriftligen och undertecknas av samborna eller de blivande samborna, 9 § andra stycket sambolagen.

Samboegendom:

Det som ska ingå i bodelningen är alltså samboegendom. Vill man inte att viss samboegendom ska ingå i bodelningen kan man alltså avtal om detta genom ett samboavtal. Men vad är då samboegendom?

Enligt 3 § sambolagen utgör sambors gemensamma bostad och bohag samboegendom, om egendom förvärvats för gemensam användning och inte annat följer av 4 eller 9 §§.

Gemensam bostad:

I 5 § sambolagen framgår vad som avses med gemensam bostad. I 1 pt hittar vi fast egendom som samborna eller någon av dem äger eller innehar med tomträtt, om det finns en byggnad inom egendomen som är avsedd som sambornas gemensamma hem och egendomen innehas huvudsakligen för detta ändamål.

Alltså rör det sig sannolikt om en gemensam bostad.

Förvärvad för gemensam användning:

Det andra kriteriet för att det ska röra sig om samboegendom är alltså att den gemensamma bostaden eller bohaget har förvärvats för gemensam användning. Vad en sambo har förvärvat före samlevnaden kan normalt inte anses ha förvärvats för gemensam användning. Endast om förvärvet har skett i nära anslutning till att samlevnaden har inletts kan det ibland anses ha skett för gemensam användning om det var avsikten hos förvärvaren.

Har du köpt radhuset innan du ingick ett samboförhållande är huset alltså som huvudregel inte samboegendom. Således behöver ni inte skriva att samboavtal med innehåll att huset inte ska ingå i bodelningen då huset helt enkelt inte utgör samboegendom. Om det är köpt för gemensam användning råder jag er att skriva ett samboavtal om huset inte ska ingå i bodelning.

Eventuellt övertagande av gemensam bostad:

Det finns däremot en regel i 22 § sambolagen som innebär en rätt för den sambo som bäst behöver den gemensamma bostaden att överta denna. Det gäller även fast bostaden inte utgör samboegendom, och detta går inte att avtala bort genom samboavtal. Regeln blir främst aktuell när samborna har barn och den sambo som ska ta hand om barnen behöver bostaden mest just av denna anledningen. Sambon som får överta bostaden ska däremot ersätta den andra sambon för bostadens värde. Ett sådant övertagande sker i undantagsfall.

Hoppas att du fick svar på din fråga och ställ gärna följdfrågor om det är något mer du undrar över!

Gustaf ÅleskogRådgivare