Samboegendom och enskild egendom

Hej!

2005 övertog jag en gård som varit i släkten länge.. Jag löste ut min bror med halva värdet och andra hälften fick jag i gåva av vår far. Gården står skrivet som enskild egendom. 2008 flyttade min sambo in, han har en son. Har nu ev tänkt sälja gården och köpa min sambos föräldragård, som vårt gemensamma boende, men jag står som ägare. Vad händer om min sambo går bort?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid separation eller dödsfall görs bodelning och det som ingår i bodelningen vid samboförhållande är samboegendom.

Av 3 § sambolagen framgår att sambors gemensamma bostad utgör samboegendom om egendomen förvärvats för gemensam användning. Detta tillämpas om förvärvet skett under er tid som sambo eller i nära anslutning till inledandet av samboskapet och att avsikten med köpet av huset var att egendomen skulle användas gemensamt med din sambo.

Den gården du äger nu skulle alltså inte ingå i en bodelning och din sambos son har ingen rätt till gården om han skulle gå bort. Dessutom kan nämnas att eftersom det är enskild egendom skulle gården fortfarande vara endast din egen även om ni gifte er.

Jag förstår din fråga som att du tänkte själv köpa din sambos föräldragård och alltså stå som ensam ägare. Saken är den, att om du köper den gården och ni båda flyttar in i syfte att bo där tillsammans blir den gården samboegendom. Det spelar ingen roll vem som faktiskt betalat för gården. Så om du är ensam ägare kommer han ändå få rätt till gården ifall ni skulle separera eller du går bort. Om han går bort får sonen alltså ärva hälften av gården och har rätt att få ut det arvet på en gång. Ni kan reglera detta med samboavtal och gemensamt testamente. Man kan tänka sig att den nya gården har trätt i ställe för den ursprungliga som var enskild egendom, enligt 4 § sambolagen, men jag kan tänka mig att det är värt att förtydliga.

Vänligen,

Hanna KarlssonRådgivare