Samboegendom

Hej

Jag bodde tillsammans med min flickvän i hennes lägenhet.

Jag köpte en annan som spekulation, vi flyttade in i denna efter två år.

Jag har betalat allt som ingår i boende hyra, lån, mm

Min fråga ingår denna i sambolagen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Då din fråga berör sambolagen (SambL), är också den aktuell och den kan du hitta här.

Samboegendom

Till att börja med framgår det av 3 § SambL att sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom om egendomen förvärvats för gemensam användning eller ingen av undantagsreglerna (jag kommer beröra undantag snabbt nedan) aktualiseras.

Förvärvats för gemensam användning

Att egendomen är förvärvat för gemensam användning är ett krav för att det ska räknas vara samboegendom. Om en ny lägenhet köpts av den ena sambon när de redan bor tillsammans i en annan (som i ditt fall) brukar det i princip alltid anses som att lägenheten är förvärvad för gemensam användning även om det inte var tanken.

Undantag enligt 4 § SambL

4 § SambL omfattar undantag när gemensam bostad och bohag inte utgör samboegendom, vilket är när den ena sambon fått egendomen i gåva, arv eller genom testamente med villkor att det ska vara enskild egendom. Det här är alltså inte aktuellt i din fråga då du själv köpt lägenheten.

Sammanfattning

Slutsatsen i det här fallet blir därför att lägenheten ingår i SambL som samboegendom och därmed kommer omfattas om det skulle bli en bodelning, om du inte skulle vilja att den gör det då du har stått för alla kostnader skulle jag tipsa dig om att skriva ett samboavtal enligt 9 § SambL.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Oliver FribergRådgivare