Samboegendom

Hej. Jag har varit sambo i 9 år men blev utslängd från vår gemensamma bostad. Jag får inget tillträde till mina tillhörigheter och har därför ansökt om en bodelningsförättare i domstol, detta inom ett år.

Vad har jag rätt till? är allt bohag gemensamt oavsett vem köpte vad, vem fick vad i julklapp etc.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att er gemensamma bostad och allt bohag utgör samboegendom såvida ni införskaffat egendomen för gemensam användning, se Sambolagen 3§. Bostad och bohag som har förvärvats efter samlevnadens inledande blir normalt att betrakta som förvärvade för gemensam användning men det avgörande är om avsikten med förvärvet var att egendomen skulle användas gemensamt.

Med bohag avses möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre (lösa saker) som är avsett för det gemen-samma hemmet. Dit räknas dock inte sådant bohag som används uteslutande för den ena sambons bruk, det kan gälla t. ex. personliga kläder, smycken och hobbyutrustning, se Sambolagen 6§. Inte heller egendom som används huvudsakligen för fritidsändamål räknas som gemensam bostad eller bohag, se Sambolagen 7§. En eventuell sommarstuga ska följaktligen alltså inte heller räknas som samboegendom.

Undantag då egendom inte utgör samboegendom

Det finns några undantag då egendom, som kan tyckas falla in under definitionen av samboegendom enligt ovan, ändå inte räknas som sådan. För det första kan man som sambos avtala om att viss egendom inte ska utgöra samboegendom och att denna därför inte ska ingå i en bodelning, se Sambolagen 9§. Ytterligare undantag anges i Sambolagen 4§. Dessa är;

1. egendom som en sambo har fått i gåva (ex. julklapp) av någon annan än den andra sambon, med villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda.

2. egendom som en sambo har erhållit genom testamente, med villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda.

3. egendom som en sambo har ärvt och som enligt testamentet av arvlåtaren skall vara mottagarens enskilda.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Anja BartholdssonRådgivare