Samboegendom

Hej,

jag och min sambo håller på att separera, vi har bott ihop i ca 4 år dock så har vi båda stått gemensamt på hyreskontraktet ca 8 månader av dessa fyra år. När ví ska dela upp tillgångarna i vårat hem, de som är införskaffat för gemensamt bruk. Gäller det då allt som är införskaffat under dessa fyra år eller bara under den tid som vi båda stått på hyreskontraktet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I samboförhållanden är de tillgångar som är införskaffade för gemensam användning och det gemensamma hemmet att betrakta som samboegendom. (3 § sambolagen). Viss egendom undantas däremot från samboegendomen;

gåva och arv med villkor att det ska vara mottagarens enskilda, (4 § sambolagen) inventarier som används uteslutande för den ena sambons bruk, (6 § sambolagen) egendom som används huvudsakligen för fritidsändamål (7 § sambolagen)

Trots att ni endast har stått gemensamt på hyreskontraktet i ca 8 månader utgör samboegendomen all egendom som ni har införskaffat för gemensamt bruk och det gemensamma hemmet under de 4 år ni har bott ihop.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Isabella ArsovRådgivare