Sambobostad, hur ska vi göra mellan oss med betalningen?

Har varit sambo i två år och vi bor nu i en hyresrätt. Nu ska min pojkvän köpa en bostadsrätt, jag kommer inte gå in med pengar eller ta lån då jag studerar. Vad är det rimligt att jag betalar i den nya bostadsrätten som min pojkvän köper och tar lån för. Ska jag betala ränta på hans lån eller ska jag enbart betala halva avgiften?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Det finns inga lagregler som reglerar den uppkomna situationen. Det är någonting ni får komma överens om själv. En rimlighetsbedömning kan göras utifrån det faktum att bostadsrätten kan utgöra samboegendom om du flyttar in samtidigt som honom. Samboegendom delas med hälften av värdet vid en framtida bodelning om ert förhållande en dag skulle upphöra. En bostad utgör samboegendom om det skaffats för gemensamt boende som en del i ert förhållande enligt 4 § sambolagen (se här). Det är alltså syftet med köpet som avgör om det är samboegendom och inte vem som betalt för det. Eftersom han nu antagligen kommer gå in med kontantinsatsen och stå för lånet, enligt förutsättningarna i din fråga, kan det vara rimligt att stå för hälften av räntan och avgiften eftersom ni båda använder bostaden tillsammans. Inte minst med tanke på att du i framtiden kan få rätt till hälften av bostadens värde enligt 14 § sambolagen. Men eftersom jag inte vet hur hög räntan eller avgiften blir kan jag inte veta om du har råd för hälften av dessa summor. Det framgår inte av frågan om du får CSN lån, om du får CSN lån kan det vara bra att veta att myndigheten anser att en del av lånet (runt 3000 kr) avser täckning för bostadskostnader. I slutändan är det helt upp till er. Det kan också vara rättvist att upprätta ett samboavtal enligt 9 § sambolagen där ni utesluter bostaden för en hälftendelning i en framtida bodelning, så länge du saknar medel att stå för ersättning av kostnaderna. Om du sedan med tiden får jobb och inkomst och därmed en möjlighet att betala för bostaden så kan ni alltid gå in i samboavtalet och ändra villkoren för bodelningen. Ni gör helt enkelt som ni bestämmer.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare