FrågaFAMILJERÄTTBodelning04/04/2018

Sambobodelning - värdering av fastighet samt användande av bodelningsförrättare

Hej,

Jag och min dåvarande flickvän Köpte en villa 2016 i september. Det framkom efter någon månad att hon träffat någon. Då ville jag sälja huset. Mäklare kontaktades hösten 2016. Vi tyckte att buden var låga. Slutet av 2017 hade hon kontaktat en jurist som jag tror hon känner på något sätt. För bla upprättande av bodelningsavtal. Jag tyckte det blev en jävsituation utan jag ansåg att vi väljer en opartisk jurist. Enligt henne så följer de bara en mall, vilket jag tycker det va ett konstigt uttalande med tanke på hennes jurist isåfall ha skrivit för förslag på avtal. 2018 jan kom ett förslag på att hon tänker köpa ut mig ur villan dvs min del 50%. Jag tycker det va ett bra förslag. Nu tvistar vi om marknadspriset, som jag inte godtar. Nu fick jag besked via mejl från hennes jurist att de kommer att skicka en ansökan till tingsrätten om att få en bodelningsförrättare. Vi är inte, gift, inga barn, eller något bohag som ska delas lika. Det är priset och vi har inte haft något förhållande dvs intimitet efter husköpet dvs då vi fick nyckeln till huset. Jag vill sälja huset.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bodelning mellan sambos:
När ett samboförhållande upphör ska en bodelning upprättas då ena parten begär det, 8 § sambolagen. Vid bodelningen ska sambornas samboegendom, efter avdrag för skulder, fördelas lika parterna mellan, se 12 - 14 §§ sambolagen. Samboegendom är gemensamt bohag (möbler och liknande), samt gemensam bostad som är införskaffat för gemensamt bruk, se 3 § sambolagen.

I detta fall är det fråga om den gemensamma bostaden. Om bostaden skaffades för att användas som en gemensam bostad under den tid ni ansågs vara sambos är den samboegendom och den ska då också räknas med vid er bodelning.

Bodelningsförrättare:
När det kommer till regler angående bodelningsförrättare är det äktenskapsbalkens (ÄB) regler som tillämpas. Av 17 kap. 1 § ÄB framgår att ansökan hos tingsrätt om bodelningsförrättare får göras av part i det fall man vid bodelning inte kan komma överens.

Bodelningsförrättarens uppdrag blir således att se till att en bouppteckning upprättas. Bouppteckningen är det avtal som upprättas där det framgår vem som ska ha vad. Ni som exsambos måste till den valde bodelningsförrättaren lämna riktiga uppgifter om tillgångar samt skulder. Se 17 kap. 5 § ÄB.

Värdering av fastighet:
Vid värdering av en fastighet som ska vara föremål i bodelning ska man precis som du säger beakta marknadsvärdet. Marknadsvärdet är det pris som fastigheten skulle kunna säljas för när värderingen görs.

Då personen som behåller fastigheten i framtiden, vid försäljning av fastighet, kommer att behöva betala en realisationsvinstskatt, alltså skatt på den vinst som görs, får man även vid bedömning av värde inräkna kostnaden för detta.

För att det inte på något vis ska bli jävigt är det bästa att anlita en värderingsman som inte någon av er känner.

Vad händer i ditt fall nu?
Tingsrätten kommer förordna en bodelningsförrättare som kommer hjälpa till med en värdering samt att upprätta bouppteckningen. En bodelningsförrättare är i sitt arbete opartisk och en rättvis fördelning ska göras angående fastigheten.

Skulle du bli missnöjd med bodelningen kan du inom fyra veckor efter det att du tagit del av det slutliga beslutet klandra det hela hos tingsrätt. Detta innebär att man väcker talan mot parten som ansökt om en bodelningsförrättare. Tingsrätten granskar då ärendet och kan återförvisa målet till bodelningsförrättare för ny bedömning.

Lovisa NilssonRådgivare