Samboavtalets tillämplighet då ena sambon inte är svensk medborgare

Hej, jag och min flickvän har köpt en gemensam bostadsrätt och ska snart flytta ihop för första gången. Hon är från Portugal och har bott i Sverige i snart 2 år men är ej svensk medborgare. Hon har fast anställning på en svensk arkitektfirma sedan 1,5 år tillbaka. Vi vill upprätta ett samboavtal oss emellan. Är det något särskilt man bör tänka på när den ena parten inte är svensk medborgare? Vi har gått in med olika insats vid lägenhetsköpet. Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om samboförhållandet finns i sambolagen. Lagen är inte avgränsad till att endast gälla mellan svenska medborgare. Med sambor avses därmed ''två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll`` (1 § sambolagen).

Eftersom ni köpt bostadsrätten tillsammans, utgör den samboegendom (3 § sambolagen) och ska enligt huvudregeln ingå om någon av er begär en eventuell bodelning (8 § sambolagen). Som framgår av din fråga, kan dock sambor avtala om att bodelning inte ska ske eller att viss egendom inte ska ingå i bodelningen (s.k. samboavtal, 9 § sambolagen). Genom ett sådant avtal kan ni således åsidosätta sambolagens bestämmelser om bodelning.

Om ni är osäkra på hur ni ska utforma samboavtalet, kan ni söka på ´´mall för samboavtal`` på nätet. Dessa tjänar endast som exempel, men kan vara till hjälp.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Niki Moini MostofiRådgivare