Samboavtal och testamente

Hej. Jag planerar att flytta in och bli sambo med en man som idag ensam står som ägare på det hus vi gemensamt ska bo i. Han har alltså ägt detta huset i flera år och tidigare varit sambo i detta huset med en annan kvinna som han dessutom har 2 barn med. Jag är egentligen inte intresserad av att bli delägare i huset, av flera anledningar, utan vi funderar på andra lösningar som är bra för oss alla. Det vi nu funderar på att göra är att värdera bostadens marknadsvärde, skriva papper på den summan och att han är ägare till huset och det värdet det har idag. Sen tänker vi att vi tar gemensamma lån för att renovera och fixa det som behövs för lånen och att vi då i papper kan reglera detta så att vid en eventuell separation är de nytagna gemensamma lånen just gemensamma, men också att den eventuella värdeökning bostaden har vid tillfället för bodelningen ska delas lika. Som exempel; bostaden är idag värd 2 800000 och detta tänker vi är hans oavsett. Om 5 år är bostaden värd 3 700000 och de gemensamma lånen uppgår till 200000 för renoveringar. Vi tänker då att "min del" av detta blir värdeskillnaden (900 000) minus lånen (200 000) delat på 2, alltså 350 000 till oss var och han löser då ut mig till denna summan och behåller sen huset alternativt säljer och ger mig 350 000. Givetvis kommer det skrivas papper att jag och mina barn bor där och vilka rättigheter vi har vid händelse av hans bortgång

Är detta ett sätt man kan göra detta på eller måste jag köpa in mig i huset?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag skulle rekommendera er att göra på det sättet ni tänkt istället för att du ska köpa in dig i huset. En försäljning utlöser nämligen kapitalvinstbeskattning för din sambo, vilket jag utgår från att ni vill undvika.

Upplägget du beskriver kan ni skriva in i ett samboavtal där ni skriver att avtalet ska gälla vid en eventuell separation istället för sambolagen. Ni kan skriva avtalet själva eller utforma det via Lawlines avtalstjänst: http://lawline.se/avtal/samboavtal.

Som ni verkar känna till ärver inte sambor varandra, varför det är en bra idé att din sambo skriver ett testamente om hur han vill att arvet ska fördelas. Eftersom han har barn har de rätt till sin laglott (hälften av kvarlåtenskapen), men den andra halvan kan din sambo testamentera fritt. Han kan skriva testamentet själv, tänk på att det måste vara skriftligt och ha två oberoende vittnens underskrifter. Vittnena får inte vara någon som får en fördel av testamentet eller är släkt med er. Grannar eller arbetskollegor brukar vara bra testamentsvittnen. Ni kan även skriva ett testamente via Lawline: http://lawline.se/avtal/testamente.

Jag hoppas detta var svaret på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare