Kan man skriva samboavtal om att bostadsrätten ska ingå i bodelningen?

Jag och min partner och vårt gemensamma barn vill flytta in i hans bostadsrätt och i samband med den utöka lån för renovering.

Vi har förstått att om jag tar över hälften av bolånen och han samtidigt överlåter hälften av lägenheten så utlöser det pga delningsprincipen en realisationskatt på 100.000 kr.

Av den anledningen funderar vi nu på om jag ska ta över hälften av lånen, utan att någon del av bostadsrätten överlåts. Kan man med ett samboavtal reglera så att sambolagen vad gäller bostadsrätten gäller vid separation eller dödsfall? Vad jag förstår så gäller den inte nu eftersom han äger lägenheten sedan tidigare. Vi bor fn i min hyresrätt. Anledningen till att jag behöver stå på lånen är att de behöver uttökas och min inkomst behövs för banken.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Samboavtal
Som sambor så har man rätt att skriva ett samboavtal om att bodelning inte ska ske eller nämna föremål som inte ska ingå vid en potentiell bodelning. Däremot så kan man inte i detta avtal föra in att något som egentligen inte berörs av sambolagen nu ska göra det. Med andra ord så har ni ingen möjlighet att skriva ett samboavtal som får den verkan att ni äger lika stor del av bostadsrätten tillsammans vid en potentiell bodelning, (9§ Sambolagen).

Testamente
Det ni skulle kunna göra är att upprätta ett testamente där din partner skriver att du ärver bostadsrätten om han skulle gå bort. Dock har jag ingen information om han har övriga barn (särkullbarn) för i det fallet så måste man räkna med att de har rätt till sin laglott (halva kvarlåtenskapen) i första hand och du genom testamentet har en andrahandsrätt.

Detta hjälper däremot inte problematiken som uppstår i det fall att ni skulle separera, då han skulle äga bostadsrätten helt själv och du blir där utan pengar för den.

Övriga alternativ
Tyvärr kan jag inte se några övriga alternativ där du i detta fall kan överta halva bostadsrätten och i samband med det undvika att betala skatt.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte på att höra av dig igen!

Vänligen

Lisa GustafssonRådgivare