Sambo skuld till mor

Hej. Det är så här att jag och min sambo ska flytta isär men vi ha byggt ett hus ihop. Vi tog ett lån av min mamma till kontantnsatt men vi skrev inte nån papper på Det. Så min frågan är att Hur ska jag göra för att få min sambo betala sin halva skulden till min mamma?

Lawline svarar

Hej och varmt välkommen till Lawline.

Såsom jag förstår det föreligger det en skuld mellan dig och din mor på halva kontantinsatsen och en skuld mellan ditt ex och din mamma på resterande halva. Det finns heller inget skuldebrev eller liknande som bevisar att skulden existerar.

Mitt råd till dig är självklart att försöka tala sambon tillrätta och upplysa denne om hens betalningsskyldighet till din mamma. Om din mor inte får in några pengar kan hon kontakta kronofogden (KFM) för att via dem driva in skulden. Ni kan läsa mer om förfarandet här.

Jag kan sammanfatta det som att KFM då kommer att skicka ut ett betalningsförelägganden till din sambo som säger att denne ska betala din mor. Ifall han inte erkänner skulden kommer den tas upp till domstol alternativt leda till ett verkställigbart beslut ifall hen inte svarar alls. Allt detta går att läsa i länken som jag länkade.

Kruxet med just ert fall är att det verkar som att nu inte har några bevis för att skulden existerar. När du skickar in ansökningen till KFM ska ni specificera skulden och vad dem härrör från (kontantinsats) och då råder jag er också att samla på er bevis. Kolla gamla sms/mail/ där sambon eventuellt erkänner skulden och möjligen banköverföringar som visar att en transaktion ägt rum.

Det är svårt att ge dig ett specifik svar på din fråga men jag råder dig att kontakta vår juristbyrå för att få hjälp med detta ärende. Jag hoppas att det löser sig för er och ni når vår juristbyrå enklast på info@lawline.se

Mvh,

Oskar Paladini SöderbergRådgivare