Sambo respektive barns arvsrätt

Hej,

Min svärfar har avlidit och har bara ett barn (min make). Han var gift med svärmor men de skildes för ca 10 år sedan men de flyttade ihop igen för ca 7 år sedan och sedan dess varit sambos. Hon blev också under skilsmässan utköpt från sin del. Vad kan hon kräva idag och vad kan min make kräva?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Sambor ärver inte varandra (om inte testamente finns) och vid ett dödsfall sker det en bodelning där all egendom som räknas som samboegendom, egendom som införskaffats för gemensamt bruk, att delas mellan parterna, 8 § Sambolagen. Vad som är samboegendom regleras i 3 § Sambolagen, se https://lagen.nu/2003:376.

Efter bodelningen kommer den del som tillhör den avlidna parten, din svärfar, att gå till arvingen, vilket är din make i detta fall.

Således kommer din svärmor enbart få del ur eventuell samboegendom, resterande egendom kommer tillfalla din make.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare