Sambo nekar försäljning av hus, fråga om skadestånd och försäljning trots nekande

Min sambo o jag har levt tillsammans i 2 års tid o under denna tid har hon inte hjälpt till ekonomisk alls påtande jag har betalat allt som möbler, renovering, mat o vanliga räkningar vilket lett till att jag fått ta en massa lån o till slut så gick det inte utan vi var tvungna o sälja huset. När vi väl fick ett bra bud så vägrade hon att skriva på vilket ledde till att jag fick betalningsanmärkningar istället för att kunnat betala mina skulder. Finns det något jag kan göra för att få henne att ersätta mig för den skada jag lidit pga av henne.

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Först tar jag upp frågan om försäljning av huset sedan berör jag frågan om ersättning för din skada.

1 Försäljning av huset

Det framgår inte i din fråga om ni äger huset gemensamt eller om du äger huset. Äger ni det gemensamt gäller egentligen Samäganderättslagen (SamägL), men eftersom ni är sambor kommer Sambolagen att ha företräde om huset utgör så kallad samboegendom (19 § 2 st. SamägL). För att huset ska vara samboegendom ska det ha införskaffats i syfte att vara gemensam bostad.

Om huset är samägt men inte är samboegendom gäller alltså Samäganderättslagen. Om huset är samägt eller ägt av dig och utgör samboegendom så gäller Sambolagen. Jag kommer först svara på frågan om vad du kan göra om Sambolagen gäller och sedan vad du kan göra om Samäganderättslagen gäller.

Om sambolagen gäller: En sambo måste godkänna en försäljning av den gemensamma bostaden om den utgör samboegendom (23 § Sambolagen), det kallas rådighetsinskränkning. Denna regel gäller dock endast bostadsrätter och fastigheter som införskaffats för gemensam användning. Enligt 24 § Sambolagen kan du begära att domstol beslutar att du får sälja huset trots sambons nekade. Det kan vara svårt att få igenom, men om du ser till att köpa en ny mindre bostad eller om du garanterar att sambon inte ska gå miste om pengar vid en separation så ökar dina chanser att domstolen godkänner det.

En annan möjlighet är att ni skriver ett samboavtal där din sambo avsäger sig rätten till bodelning, då kommer inte längre huset vara samboegendom.

Om Samäganderättslagen gäller: Enligt 6 § Samäganderättslagen kan en delägare begära att fastigheten säljs på offentlig auktion mot de andra delägarnas vilja.

2 Ersättning för din skada

Möjligheten att få skadestånd från din sambo om denne bara har nyttjat de lagstadgade rättigheter denne har att säga nej, bedömer jag som mycket små. Det finns ju inget dåligt beteende i juridiskt sett att klandra sambon för, vilket är en förutsättning för skadestånd.

3 Sammanfattning

Jag tror det är mycket svårt att vinna en rättegång om skadestånd på grund av att din sambo motsatte sig försäljning av huset. Istället hoppas jag att du kan hitta ett sätt att sälja huset med eller utan din sambos medgivande.

Franck OlofssonRådgivare