Sambo med annan under pågående äktenskapsskillnad

Hej. Jag är gift, men under betänketid fram till februari. Under denna betänketid träffade jag en annan som jag blev sambo med som sen tog slut dessvärre, nu försöker hon dra på gällande sambolagen, men vad jag läst till mig så gäller inte sambolagen om en av partnerna är gifta? Stämmer detta? Även om vi sökt om skiljsmässa dvs.

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att veta om din sambo kan åberopa sambolagen, är det av yttersta vikt att först kolla i äktenskapsbalken för att se när ett äktenskap anses upplöst.

När man är gift upphör äktenskapet antingen genom att den ene maken dör eller genom äktenskapsskillnad [1 kap. 5 § äktenskapsbalken]. Därmed anses du och din fru vara gifta ända tills betänketiden fram till februari upphör och där dom på äktenskapsskillnaden vinner laga kraft, d.v.s innebärande att domen inte kan överklagas längre [5 kap 6 § äktenskapsbalken]. Vid äktenskapsskillnaden har man helt riktigt som du säger rätt till betänketid. Det är också precis helt rätt att det inte är möjligt att gå via sambolagens regler när den ena partnern redan är gift. Detta framgår uttryckligen av [1 §, tredje stycket sambolagen].

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Matilda HetlesaetherRådgivare