sambo - bodelning - hyresrätt

Hej!

Har en bekant som är i tvist med sin ex-partner angående hyresrätt. Han har tidigare haft ett förstahandskontrakt som han bytte upp till en större lägenhet där han och ex-flickvännen flyttade ihop i. Han står på kontraktet själv och hon står skriven där.

Sedan 5 månader tillbaka har hon flyttat ut men vägrar lämna nyckeln tillbaka. Hon bor nu i andrahand i en annan lägenhet och har inte betalat hyra eller varit i lägenheten sedan uppbrottet. Hon påstår enligt sambolagen nu att hon har rätt till lägenheten och vill därav att dem ska byta denna lägenhet till två mindre.

Vad har man för rättigheter och hur går man till väga? Han vill alltså absolut inte byta sin lägenhet utan bo kvar där han bor.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Samboskap

I första paragrafen till sambolagen framgår det att två personer som är tillsammans stadigvarande bor tillsammans är att anses som sambos, 1 § sambolagen, sambolagen. Samboförhållandet upphör exempelvis när samborna flyttar isär, 2 § sambolagen, sambolagen.

Samboegendom

Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, 3 § sambolagen, sambolagen. Med gemensamma bostad menas den hyresrätt som paret innehar, 5 § sambolagen, sambolagen. Egendomen alltså hyreslägenheten ska ha förvärvats för gemensam användning, annars är det inte samboegendom. Av det som framgår av din fråga, så hade din kompis en lägenhet först men som han och hans tjej bytte gemensamt till en större lägenhet. Det betyder att lägenheten har förvärvats för gemensamt bruk även om han själv står på hyreskontraktet. Det hade varit en annan sak om din kompis redan bott i den större lägenheten när hon flyttade in. Som jag förstår det du säger i din fråga, så bytte han till en större lägenhet i syfte att de skulle flytta in där tillsammans.

Samboförhållandet upphör

När ett samboförhållande upphör ska en bodelning ske om någon av samborna begär det och begäran ska ha gjorts inom ett år, 8 § sambolagen, sambolagen. Det som är viktigt att ta med sig här att någon av samborna måste säga att de vill ha bodelning och göra detta senast ett år från det att deras samboförhållande upphörde. Om detta inte görs så faller bodelningsrätten bort, enligt 8 § sambolagen, sambolagen. Lägenheten utgör därmed samboegendom och ska därmed övertas av den sambo som bäst behöver bostaden, 16 § sambolagen, sambolagen. Det framgår vidare i samma paragraf att om den ena sambon ska ta över lägenheten från den sambo som äger lägenheten, så måste rätten till övertagande av lägenheten bedömas vara skälig med hänsyn till omständigheter i övrigt. Här blir det svårt för mig att avgöra eftersom jag inte har några omständigheter att gå på. Det jag kan säga kortfattat med detta är att den som bäst behöver lägenheten kommer troligtvis att få den.

Sammanfattning

Som jag nämnt ovan så kommer lägenheten att gå till den person som behöver den mest.

Det jag svarat på ovan är all den rådgivning som jag kan ge inom denna gratisrådgivningstjänst som vi har här på Lawline. Om du eller din kompis har fler frågor och behöver mer hjälp skulle jag tipsa er att kontakta våra jurister. Då kan du vända dig till vår telefonrådgivning eller boka tid med en jurist.

-Boka tid med en jurist för 1699 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

-Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Vänligen,

Sandra WredeRådgivare