Sambo betalar inte hyra och vägrar flytta

Jag har gjort slut med min sambo, vi bor i ett hus vi gemensamt hyrt.

Troligen kommer det att sägas upp av oss.

Nu är det så att hon inte betalat varken hyra eller gemensamma räkningar som TV, internet mm på 2 månader, och kommer inte kunna göra det nu när det är dax igen heller.

Trotts det vägrar hon flytta ut.

Vad kan jag göra?

Jag vill antingen att hon flyttar ut.

(omgående)

Eller betalar sin hälft.

Kan jag kräva det?

Och även ersättning för dom 2 senaste månaderna.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i sambolagen (SamboL).

Ett samboförhållande upphör om någon av samborna eller någon av dem ingår äktenskap, samborna flyttar isär eller om någon av samborna avlider (2 § SamboL). När ett samboförhållande upphör ska en bodelning ske om någon av samborna begär det, där samboegendomen ska fördelas mellan samborna (8 § SamboL). Detta gäller under förutsättning att det inte föreligger något samboavtal mellan samborna som säger att bodelning inte ska ske eller att viss egendom inte ska ingå i bodelningen (9 § SamboL). I samboegendomen ingår sambornas gemensamma bostad och bohag som förvärvats för gemensam användning (3 § SamboL). Egendom som gjorts enskild genom gåva, testamente eller arv faller utanför samboegendomen (4 § SamboL). Med sambors gemensamma bostad avses att bostaden är avsedd som sambornas gemensamma hem och innehas huvudsakligen för det ändamålet (5 § SamboL). Vid en bodelning är det den som bäst behöver bostaden som kommer att få den på sin lott (16 § 2 st SamboL). Vid bedömningen tar man bland annat hänsyn till vad som är skäligt och vem som har vårdnaden av eventuella gemensamma barn.

Jag tolkar det som att ni båda står på hyreskontraktet till huset ni hyr, vilket innebär att ni båda är solidariskt betalningsansvariga för att hyran betalas. Om hyran inte betalas kan hyresvärden vända sig till vem som helst av er och kräva hela betalningen. Den som betalar har sedan regressrätt mot den andra hyrestagaren, vilket innebär en rätt att kräva in den andres hyresdel. Detsamma gäller räkningar som ni båda står på.

Eftersom du och din sambo inte har flyttat isär kan ert samboförhållande inte anses upphört. Då din sambo vägrar flytta kan du ansöka om bodelning. Om din sambo inte vill medverka i bodelningen kan du ansöka om en bodelningsförättare (26 § SamboL). Vid ansökan om bodelningsförrättare anses också ert samboförhållande upphört (2 § 2 st SamboL). Vid en bodelning kommer den av er som bäst behöver er gemensamma bostad att få den på sin lott. Om du bedöms bäst behöva bostaden kan du säga upp din sambo till avflyttning och din sambo har då 3 månader på sig att flytta. Om din sambo vägrar flytta kan du begära avhysning hos kronofogden.
Innan dess att bodelning skett kan du även ansöka att domstolen ska bestämma vem av samborna som ska ha rätt att bo kvar i bostaden till dess att bodelning har gjorts (28 § SamboL).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Johanna AmbjörnRådgivare