FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/11/2018

sambo - arvsrätt

sambolagenHej! Jag och min sambo äger en BR värd ca 6 milj, och ett fritidshus värd ca 1,5 milj. Vi äger halva var. Vi har nyligen tecknat låneskydd där hälften av våra lån (på cirka 5 milj) betalas av banken om den ena av oss faller ifrån. Min sambos ägardel i BR är kopplad till ett skuldebrev om 1,4 milj (hon har lånat summan av mig).

För det fall jag dör så vill jag att min förmögenhet (när skulden är återbetald till mitt dödsbo) ska delas lika mellan min sambo och mina två barn (med en annan mor).

Jag vill att min sambo ska kunna ha juridisk möjlighet, och ekonomisk råd att bo kvar i BR och fritidshus minst ett år efter mitt eventuella frånfälle, dvs att mina barn inte ska kunna kräva ut sin arvslott omedelbart.

Behöver jag skriva ett testamente? Vad ska det stå i det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Ärver sambos varandra?

I svensk rätt är huvudregeln att sambor inte ärver varandra, utan det gör makar, bröstarvingar (dina barn) med flera, det framgår av ärvdabalken 3 kap 1 § och i 2 kap ärvdabalken, ärvdabalken. När någon av samborna dör, upphör samboförhållandet enligt, 2 § 3 p sambolagen, sambolagen. När någon av samborna dör ska en bodelning göras, enligt 8 och 18 §§ sambolagen, sambolagen. Det som ska delas genom bodelningen är det som utgör samboegendom, vilket är bostad och bohag 3 § sambolagen, sambolagen. Som jag nämnde ovan, det jag började med, så ärver inte sambos varandra. Den del som utgör din del tillfaller dina barn.

Bröstarvingars arvsrätt

Enligt 2 kap 1 § ärvdabalken, ärvdabalken, är dina barn dina närmaste arvingar. Därmed kommer de att ärva hela din del efter den bodelning som har gjorts med din sambo. Eftersom du har två barn ärver de med andra ord hälften var, det är deras arvslott. I 7 kap 1 § ärvdabalken, sambolagen, framgår det att hälften av arvslotten är bröstarvingens laglott.

Testamente

Genom testamente kan du begränsa dina barns arvsrätt. Dina barn har alltid rätt att få ut sin laglott. Visst kan du skriva i ditt testamente att du vill att dina barn ska avstå eller avvakta med att kräva ut sin laglott. Men barnen kan alltid påkalla jämkning, 7 kap 3 § ärvdabalken, ärvdabalken, av detta testamente eftersom de alltid har rätt till sin laglott. Därmed kan du inte testamentera bort deras rätt till laglott. Du kan alltid skriva det som en önskan i ditt testamente, men tyvärr inte mer än så.

Eftersom ni är sambos och inte ärver varandra är det alltid bra att skriva ett testamente. Dessutom som jag uppfattar dig i frågan, vill du att hon ska ärva en del från dig. Att skriva att barnen ska vänta ett år från att ta ut sin arvslott, kan du alltid skriva in som en önskan, men de har alltid rätt som sagt till sin laglott. Ett alternativ kan ju vara att du skriver in en summa pengar som din sambo ska äga, den kan ju dock inte inskränka på dina barns laglott. Det ska sägas att din sambo efter allt är uppdelat mellan henne och dödsboet har hon alltid rätt till lilla basbeloppsregeln, 18 § sambolagen, sambolagen. Vilket utgör att hon har rätt till två basbelopp. Basbeloppet 2018 ligger på 45 500 kr. Det säger ju dock självklart om det inte finns så mycket pengar, vid bodelningen så kommer den fulla summan inte att uppgå.

Sammanfattning

Om jag vore du skulle jag kontakta en jurist som kan hjälpa dig med alla dessa frågor du har, rörande sambo, arvsrätt och skrivande av testamente. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig att skriva ett testamente, eftersom det inte ligger innanför den gratisrådgivning som vi erbjuder här på Lawline. Jag skulle som sagt kontakta en jurist som kan hjälpa dig, så att allt blir rätt. Då kan du vända dig till vår telefonrådgivning eller boka tid med en jurist.

Boka tid med en jurist för 1699 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1. Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Vänligen,

Sandra WredeRådgivare