Samägare av fartyg, delägares förfogande över sin andel

Hej!

Vi är 3 delägare av ett större fartyg. Nu har en av de 3 sålt sin del till den andre delägaren UTAN att tala med mig (en advokat skickade mig kopior av vad de gjorde men delägarna pratade inte med mig).

Nu är tänker den delägare som köpte låta en utomstående person köpa 67% av det han nu har och behålla 10% själv. Att jag fick veta detta var för att han meddelat styrelsen för den förening där fartyget ligger, att han ska göra detta.

Min fråga: Får en delägare göra så här utan att jag som fortfarande äger en tredjedel blir tillfrågad?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Eftersom ni är tre personer som äger fartyget tillsammans, är ni i lagens mening samägare av fartyget. Då inget i din fråga tyder på att ni delägare skulle ha upprättat något samäganderättsavtal rörande fartyget, utgår jag i mitt svar till dig från att något sådant inte existerar. När inget avtal mellan samägare finns, regleras frågor rörande deras samägande i Lag (1904:48 s.1) om samägande (SamägarL).

Huvudregeln när flera personer äger egendom tillsammans, oavsett hur stor andel var och en äger, är att alla delägare måste vara överens rörande beslut som rör HELA egendomen. Detta framkommer av SamägarL 2§.

Lagen hindrar däremot inte en samägare att fritt bestämma över SIN andel av egendomen. I ditt fall innebär detta för det första att den delägare som sålde SIN andel till den andra delägaren, var fri att göra detta. Således behövde denne delägare inte ditt samtycke till den försäljningen. Vidare gäller samma frihet rörande förfogande av andel till utomstående. Delägaren som nu äger 2/3 av fartyget är därför även hen fri att utan att tillfråga dig, låta utomstående köpa 67% för att samtidigt behålla resten själv. Denna försäljning har du tyvärr ingen rättslig möjlighet att förhindra.

Skulle du inte känna dig bekväm med de nya ägandeförhållandena som kommer att uppstå genom försäljningen till denna nya utomstående delägare, är min rekommendation först och främst att ni som är delägare efter försäljningen upprättar ett samäganderättsavtal. Genom ett sådant har ni möjlighet att uppställa regler rörande det fortsatta förfogandet och vården av fartyget, och ni kan undvika att en delägare förfogar över sin andel på ett för de övriga oönskat sätt.

Om du upplever att samägandeförhållandet mellan dig och övriga delägare efter försäljningen inte kommer att fungera, kan du antingen med de andra delägarnas samtycke köpa upp deras andelar, eller sälja av din egen andel. Liksom de andra delägarna är du fri att disponera över din andel, och är således fri att sälja din andel antingen till någon (eller båda) av de andra delägarna, eller till utomstående, utan de andra delägarnas samtycke.

Skulle du träffa på svårigheter att få sålt din andel har du möjlighet, om du inte kan enas med de andra delägarna om försäljning, att ansöka hos tingsrätten om att fartyget ska bjudas ut på offentlig auktion. Du kan således få till en tvångsförsäljning av HELA fartyget mot de andra delägarnas vilja. I en sådan situation kan de andra delägarna endast förhindra en försäljning genom att visa att ”synnerliga skäl” föreligger mot att fartyget ska säljas. Sådana ”synnerliga skäl” kan t ex vara att det vid tillfället är lågkonjuktur och att fartyget därför inte kommer kunna säljas till ett rimligt pris (SamägarL 6§).

Det bör tilläggas att skulle en offentlig auktion bli aktuell, har de andra delägarna möjlighet att påverka lägsta accepterat pris, samt själva bjuda på fartyget. Även du själv är givetvis fri att buda och du skulle i en sådan situation även kunna gå ihop med nya delägare och köpa fartyget (SamägarL 9§).

Jag hoppas att detta har givit svar på din fråga. Skulle ni delägare vilja ha hjälp med att upprätta ett samäganderättsavtal, kan vi hjälpa er med det HÄR. Om du skulle ha några fler frågor är du mer än välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Alexandra LantzRådgivare