Samäganderättsavtal vid olika stor kontantinsats vid gemensamt bostadsköp.

Hej, Jag försökte fylla i ert samboavtal online, men hittar inte det vi egentligen söker. Vi vill dela allt i vår nya bostad, men går in med olika hög kontantinsats. Därför vill vi specificera detta i ett avtal.

Hur kan vi göra detta på bästa/enklaste sätt?

Vänligen

Lawline svarar

Hej!

Det låter som det ni behöver är att komplettera ett samboavtal (som säger att den gemensamma bostaden inte ska ingå i bodelning enligt Sambolagen) med ett samäganderättsavtal som specificerar ägarförhållandena er emellan utefter hur mycket ni lagt in i kontantinsats.

När ni samäger fastigheten anses ni enligt 1 § Samäganderättslagen äga hälften var om inget annat kan visas. Med ett samäganderättsavtal kan den något annorlunda fördelning det blir i ert fall visas. En god ide är att i samäganderättsavtalet även avtala om att bostaden inte får säljas om inte båda är överens om det, då samäganderättslagens 6 § annars ger möjlighet för den ena att ansöka om "tvångsförsäljning". Samäganderättslagen gäller automatiskt vid samägande om man inte avtalat annat, så det kan vara en god ide att fundera på vilka delar man vill avtala bort.

Även samäganderättsavtal kan du upprätta till fast pris via Lawlines tjänst.
Här finner du samboavtal, och här finner du samäganderättsavtal.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare