Samäganderättsavtal och testamente

Hej!

Jag och min f d sambo skaffade en kolonistuga ihop. Han skrev på kontraktet (och står alltså som ägare) men vi delar på den. Vi vill nu att det ska vara tydligt att vi äger halva var. Att det ska vara tydligt att jag ärver honom och att han ärver mig och att mina anhöriga ärver hälften och hans hälften, om vi båda skulle gå bort. Hur gör vi? Kan vi skriva ett eget avtal? Vad gör vi med det i så fall?

Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ni kan avtala om ägandet av stugan. Det avtal som ni kan upprätta heter samäganderättsavtal. Regler om samäganderättsavtal finns i samäganderättslagen. I avtalet kan ni reglera hur stor andel av kolonistugan som du respektive din sambo ska äga, hur kostnaderna ska fördelas m.m. Ett sådant civilrättsligt avtal är bindande trots att endast en av er står som ägare på stugan.

Vad gäller avtal om vem som ska ärva vad rekommenderar jag att ni upprättar ett testamente. Där kan ni fritt avtala om hur ni vill att er kvarlåtenskap ska fördelas vid den enas bortgång, respektive vid bådas bortgång och då specificera hur ni vill att fördelningen av stugan ska gå till.
Regler om testamente och upprättandet av sådant finns i ärvdabalken 10 kap.

Behöver ni hjälp att upprätta dessa avtal kan ni använda vår onlinetjänst här, där ni enkelt fyller i de uppgifter som efterfrågas så skapas avtal efter era önskemål.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på dina frågor.
Har du fler frågor eller vill att vi ska förtydliga något vänligen återkom så ska vi hjälpa dig vidare.

Ha en fortsatt bra sommar!

Vänligen,

Anna PieschlRådgivare