Samäganderättsavtal

Hej.

Vi är tre stycken bröder som äger en båtplats/samnt en sjöbod tillsammans, Vi vill skriva något mellan oss att vi äger delar lika mycket. Samt kostnader som kan tillkomma. Hur gör vi detta lättast?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad du och dina bröder kan göra är att upprätta ett samäganderättsavtal.

Det finns förslag på mallar för samäganderättsavtal på internet men notera att dessa inte kommer att vara anpassade till din och dina bröders specifika situation. Jag kan rekommendera Lawlines avtalstjänst om ni vill ha ett samäganderättsavtal som är utformat med hänsyn till just era förhållanden. Vi på Lawline hjälper då er att upprätta ett avtal efter era önskemål och behov samt ser till att det är juridiskt korrekt. Mer information om vår avtalstjänst hittar du på: http://www.lawline.se/avtal/samaganderattsavtal

Om ni istället väljer att själva upprätta ett samäganderättsavtal ska några saker beaktas för att undvika eventuella tvister. Bland annat är det viktigt att det tydligt framgår mellan vilka personer avtalet gäller. Era personuppgifter ska därför finnas med. Vidare ska anges hur stora delar av båtplatsen och sjöboden vardera person ska äga. Du nämnde att ni även vill reglera hur eventuella kostnader ska delas upp. Uppgifter om detta ska därför finnas med i avtalet. När avtalets innehåll är färdigställt ska du och dina bröder skriva under avtalet och få var sitt exemplar. Det kan även vara bra att ett vittne bevittnar avtalet och när ni skriver under det för att undvika bevisfrågor avseende avtalets innehåll eller giltighet.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Amanda BlombergRådgivare