Samäganderätt till hund

Jag och min före detta partner separerade för lite mer än 1 år sedan och jag har sedan dess försökt få träffa vår gemensamma hund men har blivit ignorerad.

Hunden födde vi upp tillsammans och skrev min sambo som ägare eftersom det bara gick att skriva en ägare på jordbruksverket. Jag stod för försäkringen.

Vid ett tillfälle frågade jag om jag fick träffa hunden och fick då ett nej som svar. Det jag undrar är om jag kan göra något via juridisk väg för att få träffa min hund?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hundar räknas inte som samboegendom enligt sambolagen. Om ni har införskaffat hunden tillsammans (delade på kostnaden) så äger ni hunden med samäganderätt, detta oavsett om din f.d. sambo står som ägare hos Jordbruksverket. Detta innebär att du har lika stor rätt att ha hunden som din f.d. sambo. Vid alla åtgärder och frågor som rör hunden krävs bådas samtycke, 2 § lag om samäganderätt. Ni bör därför försöka komma överens om hur ni ska dela på hunden, till exempel hur mycket du ska få träffa den. Om ni inte kan dela på hunden kan ni komma överens om att den ene köper ut den andre och därmed blir ensam ägare. Om ni inte kan nå en överenskommelse kan du vända dig till tingsrätten som då prövar äganderättsfrågan.

Med vänlig hälsning

Hanna LindstenRådgivare