Samägande av möbler

Hej!

Jag har bott tillsammans med en vän i ca 5 års tid. Vi flyttade till en lägenhet med förstahandskontrakt för drygt 3 år sedan. Jag står ensam på lägenheten men hon är folkbokförd på adressen. Vi skall nu flytta isär och min fråga är, vad har hon rätt till?

Jag har betalat i stort sett alla möbler själv, eller ärvt dem från släktingar. Det mesta medan vi bott ihop. Har jag ensam rätt till dessa möbler då?

Hon har under perioder fått bidrag från socialen eftersom hon varken har arbete eller studier och då står hon skriven hos dem, som inneboende hos mig.

Oerhört tacksam för svar så snart som möjligt!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga

Vad jag förstår av din fråga är du ensam skriven på kontraktet och din kompis har varit inneboende hos dig och du har betalat för de flesta av möblerna ni har hos er. Eftersom ni inte är sambos i lagens mening ska inte någon bodelning mellan er genomföras men din kompis kan ha samäganderätt i vissa av möblerna ni har. Dem som du inte köpt eller fått av släktingar tolkar jag som att hon har varit med och betalat för, dessa har hon rätt till hälften av enligt lag om samägande 1§. Om du inte kan visa på att fördelningen av dessa ska vara annorlunda (ex. att du betalat 80% av värdet på dem och kan visa det med kvitto eller liknande)- då har din kompis bara rätt till den delen hon har betalt för. De möbler som du själv köpt eller fått har hon ingen rätt till

Länk till samägandelagen har du https://lagen.nu/1904:48_s.1

Hoppas du fått svar på din fråga

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare