FrågaKÖPRÄTTKöplagen13/10/2017

Sålt en vara – säljaren kommer först efter 2 år. Vad gäller?

Hej, under sen hösten 2015 sålde jag en gammal svets i icke brukbart skick till en man som skulle ha den som museiföremål. Jag fick inte betalt med en gång så en annan intressent hörde av sig. Så jag mailade och frågade om den andra intressenten fick köpa den istället. Men då blev han lite sur och betalade dom 1500.00 kronor som va överenskommet.

Nu till problemet, nu efter nästan 2 års väntan och med minst en påminnelse dock via mail, men ett mail jag fick svar på om att han har dåligt med tid pga arbete. Nu som sagt nästan två senare hörde han av sig o vill hämta den. Jag har visserligen kvar svetsen men vill inte längre göra mig av med den. Måste jag trots denna väntan låta han hämta den? Alternativt få pengarna tillbaka, vilket han så att han skulle nöja sig med.

Eller har jag efter så lång väntan rätt att behålla den trots att jag fick betalt för den?

Jag är en privatperson och han köpte den genom sin firma.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga och tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Du och köparen har träffat ett avtal om en affär beträffande svetsen. Detta är bindande enligt reglerna i 1 § 1 st avtalslagen.

Jag utgår i mitt svar från att ert avtal inte reglerar någon av följande frågor, därmed tillämpas huvudreglerna som framgår av lagstiftningen.

Köplagen är tillämplig då du är konsument och köparen är näringsidkare. 1 § köplagen

Du har en skyldighet att hålla svetsen tillgänglig för köparen att hämta den. 6 § köplagen

Fordran, dvs. anspråket på att köparen ska få sin vara är inte preskriberat. 2 § preskriptionslagen

Mot bakgrund av ovanstående redogörelse måste du alltså leverera svetsen enligt ert avtal.

Sammanfattning och rekommendation

Du har inte rättsligt sett rätt att få behålla svetsen i det här fallet tyvärr. Det bästa är således om du kan komma överens med köparen om att han får tillbaka pengarna, så får du behålla svetsen.

Hoppas du har fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning

Erik JohanssonRådgivare