FrågaAVTALSRÄTTAvtal18/10/2016

Säljvägran i butik

Hej! För litet tag sen så snattade jag i en affär och polisen kom, men släppte mig på grund av bristande bevis. Men butiken valde att porta mig. Några dagar senare kom jag tillbaka till denna butik och vill köpa en läsk. Men då sa kassa biträdet att jag var portad. Då påpekade jag att en butik är en allmän plats och att man inte kan bli portad från en allmän plats. Men då vägrar han låta mig köpa min läsk.

Så nu undrar jag får han neka mig betjäning vid kassan när jag försöker helt lagligt köpa en läsk.

Vill till lägga att jag vet att det var fel att snatta. Men jag lärde mig av mitt misstag och försökte hederlig köpa en läsk. Men till och med det blev jag nekad.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

HD har konstaterat, i NJA 1995 s. 84, att en överträdelse av ett portförbjud (i en allmän butik under öppettider) inte strider mot förbudet mot olaga intrång. Således kan inga påföljder göras gällande för att du vistas i butiken, trots att du är "portad".

När det gäller butikens säljvägran är det annorlunda. Alla typer av köp innebär att du ingår ett avtal med säljaren i fråga, i detta fall ett avtal om köp av en läsk. I Sverige är avtalsfriheten stor. Du får, med ett antal inskränkningar, fritt avtala om vilken produkt du vill sälja, till vilket pris och till vem du vill sälja. Det föreligger alltså, som huvudregel, inget tvång för en butik att sälja produkter till alla som är intresserade, även fast det givetvis ligger i deras intresse att tjäna pengar. Det finns dock inskränkningar i avtalsfriheten som kan bli aktuella, t.ex. får en butik inte vägra att sälja till någon på diskriminerande grunder (bl.a. kön, etnicitet m.m.) enligt bestämmelserna i diskrimineringslagen.

I detta fall verkar butikens säljvägran ligga inom ramen för avtalsfriheten och butiken har därför rätt att vägra att ingå avtal med dig, d.v.s. rätt att vägra sälja en läsk.

En ursäkt och ånger skulle kunna höja ditt förtroende hos butiksägaren, vilket kan innebära att du återigen får handla i butiken.

Med vänlig hälsning,

Anton OleniusRådgivare