Säkra skuld genom skuldebrev

Hej, min dotter skall separera med sin sambo. Hon kommer att ta över huset de bor i. För att hennes före detta sambo skall kunna köpa en lägenhet så har han frågat om han kan låna 100 000kr av mig. Rent ekonomisk kan jag göra det under tre månader. Hur kan man säkerställa att jag får tillbaka pengarna? Kan man kräva pengarna efter tre månader?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Ett förslag är att upprätta ett skuldebrev enligt vilket det framgår att du har en fordran på 100 000 kronor gentemot din dotters sambo. Det finns inga formkrav för skuldebrev men det är fördelaktigt att skuldebrevet är skriftligt samt att det finns vittnen. Detta eftersom det då är lättare att bevisa skuldförhållandet om en situation uppstår där skulden inte återbetalas. I skuldebrevet bör det också framgå på vilken tid som lånet löper vilket i ditt fall skulle vara tre månader. Om du vill att det ska utgå ränta bör det också framgå av skuldebrevet.

Om du har ett skriftligt skuldebrev där det framgår hur stor fordran är samt vittnen har du goda möjligheter att visa att ett skuldförhållande verkligen föreligger. Genom detta ökar du möjligheterna att få tillbaka pengarna då du kan väcka talan i domstol för att få skuldförhållandet fastställt och därefter kan kronofogden hjälpa dig att driva in skulden.

Hoppas detta svar var behjälpligt i dina funderingar.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare