Säga upp hyreskontrakt som hyresvärd

Vi är intresserade av ett hus med 2 lägenheter i.

Vi vill ha hela huset själva så att vår grabb kan ta ena lägenheten.

Går det att säga upp nuvarande hyres gäst på dom grunderna..

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att som hyresvärd säga upp en hyresgäst som har ett förstahandskontrakt är ofta både tidskrävande och komplicerat, vilket beror på att man måste ta hänsyn till hyresgästens besittningsskydd. Detta skydd är framtaget för att förhindra att man som hyresgäst kan bli utan bostad lättvindigt, och det är enbart om hyresgästen gör sig skyldig till avtalsbrott som besittningsskyddet kan brytas, vilket kallas för besittningsbrytande grunder.

Utan att veta vilken typ av avtal som hyresgästen upprättat eller hur länge personen har bott där är det svårt att besvara din fråga.

Ifall personen har ett andrahandskontrakt är det något lättare. Då är uppsägningstiden normalt en månad från hyresgästens sida, och tre månader från hyresvärdens sida, om ingenting annat anges i kontraktet.

Ifall personen har ett förstahandskontrakt och har skött sig är den enda omständigheten att ni väntar på att hyresavtalet löper ut.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Alexander HedblomRådgivare